O ATENDIMENTO AOS ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NA ESCOLA MUNICIPAL CÍVICO MILITAR PROFESSOR VERÍSSIMO DE MELO (ECIM): O QUE DIZ A LEI E COMO DE FATO ACONTECE NO COTIDIANO DA ESCOLA

Authors

  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto UFRN
  • Águida Dionízio Benevides de Paiva Figueira Universidade Potiguar
  • Cristiano Araújo da Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Geilza de Lima Abdias da Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Jadna Tavares da Silveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Josefa Poliana Clementino Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3132

Keywords:

Special Education. Inclusive education. Multifunctional Features.

Abstract

This article proposes to discuss the challenges faced for the implementation of special education within the current inclusive education policy, especially in Brazil. For this purpose, we present a brief history of the various stages and movements regarding educational guidelines based on the segregation of students with disabilities, which supported special education from its implementation to the adoption of an enrollment policy in the regular school system. the bringing together of children with or without disabilities in common classrooms in public schools. We discussed the conditions for implementing the Federal Government's proposal for an “inclusive educational system”, which has specialized educational support to complement and supplement school education. Another important point of this article is the discussion on the adequacy of the pedagogical political project to make the school a space for everyone, enabling students to build knowledge according to their abilities and develop as citizens in their differences. This process goes through physical and pedagogical aspects of the school, the adequacy of the curriculum to ensure that the student actually feels welcomed and included, this needs to go beyond their socialization. Finally, we present how the multifunctional classroom and resources were implemented together with specialized educational teaching at the Municipal Civic Military School teacher Veríssimo de Melo, located in the west side of the city of Natal/RN, aiming to accommodate students with disabilities more effectively. We conclude by confirming the importance of these public policies for students with disabilities, but emphasizing that we still have a long way to go so that they actually develop as they appear to govern them.

Author Biographies

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, UFRN

Graduado em Física licenciatura pela UFRN 2002/2005 Professor efetivo do estado RN e Município Parnamirim. Mestrando em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: afonsoribeiro2006@gmail.com.

Águida Dionízio Benevides de Paiva Figueira, Universidade Potiguar

Graduada em Pedagogia Unifacex. 2005.1 até 2009.1 Pós-graduada em Psicopedagogia clínica e institucional Universidade Potiguar – UNP Conclusão em 2016 Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: aguida_dionizio@hotmail.com.

Cristiano Araújo da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduado em pedagogia - UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) conclusão ano 2018; Bacharel em Direito - Universidade Potiguar (UNP), Conclusão 2020, Pós-Graduação: Docência na Educação Infantil e Anos Iniciais - Universidade Cândido Mendes (UCAM), Conclusão 2020. Mestrando em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: cristiano29_araujo@hotmail.com.

Geilza de Lima Abdias da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduada em pedagogia -UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) - conclusão ano 2009. Especialista em Educação Especial e Inclusiva - Faísa (Faculdade Santo Augusto) conclusão 2015,. Especialista em Educação de Jovens e Adultos no contexto da Diversidade- IFRN Campus Canguaretama/RN) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, conclusão 2017. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional - FACEN (Faculdade de Ciências Educacionais e Empresariais de Natal) - conclusão 2020. Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: geilza30_lima@hotmail.com.

Jadna Tavares da Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em bacharelado em Estatística - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) - 1997 2001.Graduação em licenciatura plena Matemática - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) - 2006/2010,. Especialização em Ensino da Matemática: pela Universidade Vale do Acara (UVA) -2010/2011. Especialização em português e Matemática uma proposta transdisciplinar – Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) – 2013/2014. Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL).Professora de Matemática efetiva e em exercício na sala de aula da rede municipal do Natal e de Lagoa de Pedras. Email: jad_silveira@hotmail.com.

Josefa Poliana Clementino Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN (2005.2 Especialista em Práticas Educativas no Ensino Médio – Matemática pela Faculdade de Natal – FAL (2008.2) Especialista em Educação Matemática: Teoria e Prática no Ensino Fundamental pelo Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy (2009.2) Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional  (ESL). Professora Efetiva da rede Estadual do Rio Grande do Norte e da rede municipal do Natal/RN. E-mail: poliana.ferreira.mat@gmail.com

Published

2021-11-30

How to Cite

Damasceno Neto, A. R. ., Paiva Figueira, Águida D. B. de ., Silva, C. A. da ., Silva, G. de L. A. da ., Silveira, J. T. da . ., & Ferreira, J. P. C. . (2021). O ATENDIMENTO AOS ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NA ESCOLA MUNICIPAL CÍVICO MILITAR PROFESSOR VERÍSSIMO DE MELO (ECIM): O QUE DIZ A LEI E COMO DE FATO ACONTECE NO COTIDIANO DA ESCOLA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(11), 1035–1048. https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3132