O BRINCAR LIVRE DE GÊNEROS

Authors

  • Camila da Silva Rondon Campos Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC
  • Cleidiane Gonçalves da Silva Faculdade FAIPE
  • Marta Maria Rodrigues de Miranda UNINTER – Centro Universitário Internacional
  • Mickyciele da Silva Caldas Almeida Faculdade  - FAVENI
  • Rosidete Conceição da Silva Gaudêncio Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT
  • Ruan Felipe da Silva Cesário Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia
  • Tânia Aparecida Oliveira Ferreira Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2907

Keywords:

Childhood. Human Gender. Toys. Play.

Abstract

This article aims to observe how children manifest gender inequalities in relation to certain toys and games. The issue at hand is to study how teachers react to this point of view. It aims to address this issue through a brief report on the definition of gender, playing in early childhood education, how gender constructions make sense and how this relationship interferes with gender identity. To obtain this analysis, a bibliographic study was carried out to support the theory, mainly with: Eliot, (2013), Aaud, (2017), Belotti, (1987) among others defending the importance of gender equality in childhood and in the teaching and learning.

Author Biographies

Camila da Silva Rondon Campos, Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Infantil pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC.

Cleidiane Gonçalves da Silva, Faculdade FAIPE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil com Ênfase nos Anos Iniciais pela Faculdade FAIPE.

Marta Maria Rodrigues de Miranda, UNINTER – Centro Universitário Internacional

Graduada em Pedagogia pela Universidade Paulista – UNIP, Especialista em Educação Especial e Educação Inclusiva pela UNINTER – Centro Universitário Internacional.

Mickyciele da Silva Caldas Almeida, Faculdade  - FAVENI

Graduada em Pedagogia pela Universidade Pitágoras – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil: prática pedagógica pela Faculdade  - FAVENI.

Rosidete Conceição da Silva Gaudêncio, Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Cândido Rondon – UNIRONDON, Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Especialista em Relações Raciais no Contexto do EJA – Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Informática na Educação.

Ruan Felipe da Silva Cesário, Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia

Graduado em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia, Especialista em Atendimento Educacional Especializado – AEE pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia.

Tânia Aparecida Oliveira Ferreira, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Especialista em Educação de Jovens e Adultos e Economia Solidária – EJA/ECOSOL pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.

Published

2021-11-16

How to Cite

Campos, . C. da S. R. ., Silva, C. G. da ., Miranda, M. M. R. de ., Almeida, M. da S. C. ., Gaudêncio, R. C. da S. ., Cesário, R. F. da S. ., & Ferreira, T. A. O. . (2021). O BRINCAR LIVRE DE GÊNEROS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2655–2663. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2907