ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Cleidiane Gonçalves da Silva Faculdade FAIPE
  • Eliane Maria de Lima Paixão Instituto Cuiabano de Educação
  • Jucilene Pinto de Campos Faculdade Afirmativo
  • Sandra Aparecida Nogueira Faculdade das Águas Emendadas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2857

Keywords:

Literacy. Literacy.Elementary School.

Abstract

This study is a literature review whose objective is to reflect literacy and literacy in the early years of elementary school. A dialogue emerged with the most important theorists on the topic in question, such as: Freire (1968), Ferreira (2001), Soares (1998), Massagão (2004). Texts that regulate national education are analyzed, such as the National Education Guidelines and Bases Law 9394/96 - LDBEN, the 2014-2014 National Education Plan - PNE, as well as government programs such as the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC. Strategies are proposed to improve this reality, taking into account both the size of the school in the general context and the content of the classroom.

Author Biographies

Cleidiane Gonçalves da Silva , Faculdade FAIPE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil com Ênfase nos Anos Iniciais pela Faculdade FAIPE

Eliane Maria de Lima Paixão, Instituto Cuiabano de Educação

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Mato-grossenses de Ciências Sociais e Humanas, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelo Instituto Cuiabano de Educação – ICE.

Jucilene Pinto de Campos, Faculdade Afirmativo

Graduação em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo.

Sandra Aparecida Nogueira, Faculdade das Águas Emendadas

Graduada em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Especialista em Educação Infantil pela Faculdade das Águas Emendadas – FAE.

Published

2021-11-10

How to Cite

Silva , C. G. da ., Paixão, E. M. de L. ., Campos, J. P. de ., & Nogueira, S. A. . (2021). ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2513–2523. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2857