A PERCEPÇÃO DOS PROFISSIONAIS DE SAÚDE SOBRE A CULTURA DE SEGURANÇA DO PACIENTE EM UM HOSPITAL DE ENSINO DA GRANDE SÃO PAULO

Authors

  • Ana da Conceição de Lima Andrade ENSP
  • Gilmara Furtado dos Reis Penteado Universidade de Mogi das Cruzes
  • Patricia do Prado Costa Braga Universidade de Mogi das Cruzes
  • Sheila Pereira Mendes Universidade Cruzeiro do Sul
  • Roseli Gomes Cavalini FuABC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2498

Keywords:

Patient safety culture. Quality. Nursing. Patient safety.

Abstract

The perception of health professionals about the culture of patient safety in a teaching hospital in grande São Paulo. This is an intervention project whose objective was to analyze the perception of healthcare professionals, given the implanted patient safety culture. Applied in the multidisciplinary team of a hospital in greater São Paulo, using the instrument validated by REIS (2013), which is divided into two parts: sociodemographic characterization and eleven dimensions of patient safety culture. Questions written affirmatively or negatively following the criteria proposed in the Likert Scale. The technique used to facilitate adherence and participation was the availability of computers at the entrance to the inpatient and administration units, as well as sending a link to fill in through social media (WhatsApp). The research sample included the distribution of 1015 questionnaires, with a return of 772 (76%), which represents adequate participation by the participants. The survey results were disseminated via the institution's intranet to all of the multidisciplinary team, divided into two stages: strengths and weaknesses. It is noteworthy that in view of the results presented, proposals were also sent with reinforcement and improvement actions. Here are some of the main results: a) Staffing 19% believed that the institution had a sufficient amount of employees to handle the workload, however, 36% reported that employees work more than necessary, 50% reported that the institution uses more temporary employees than necessary, even with the intention of providing a better attendance and 33% considered they work in crisis mode, in response to high absenteeism; b) Internal transfers and shift changes - 32% said they lost information during internal patient transfers, 31% pointed out shift changes as problematic for patients and 36% identified frequent problems in the exchange of information between units; c) Non-punitive responses to errors - 31% have the perception that their errors are raised against them, 29% reported that when there is an event reported, collaborating is in evidence, with the person being evaluated and not the problem; 21% fear that mistakes made will be kept in their personal files. It is considered that the results are opportunities to improve and strengthen actions so that health care is of greater quality, minimizing existing problems and, in the future, gaining greater maturity in the culture of patient safety.

Author Biographies

Ana da Conceição de Lima Andrade, ENSP

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Mogi das Cruzes (Bacharel em 2006). MBA em Executivo em Saúde pela Fundação Getulio Vargas- FGV (2016) Especialização de Qualidade em Saúde e Segurança do Paciente, pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca - ENSP, da Fundação Oswaldo Cruz – FIOCRUZ ( 2020). Atualmente é Supervisora  de Enfermagem  da Associação Paulista para o Desenvolvimento da Medicina (SPDM ) Hospital das clínicas Luzia de Pinho Melo. E-mail: ana.andrade@hclpm.spdm.org.br.

Gilmara Furtado dos Reis Penteado, Universidade de Mogi das Cruzes

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Mogi das Cruzes (Bacharel em 2006). MBA em Executivo em Saúde pela Fundação Getulio Vargas- FGV (2016) Especialização de Qualidade em Saúde e Segurança do Paciente,  pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca - ENSP, da Fundação Oswaldo Cruz – FIOCRUZ ( 2020). Atualmente é Supervisora  de Enfermagem  da Associação Paulista para o Desenvolvimento da Medicina (SPDM ) Hospital das clínicas Luzia de Pinho. E-mail:  Melo.gilmara.reis@hclpm.spdm.org.br

Patricia do Prado Costa Braga, Universidade de Mogi das Cruzes

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Mogi das Cruzes. Especialização de Qualidade em Saúde e Segurança do Paciente,  pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca - ENSP, da Fundação Oswaldo Cruz – FIOCRUZ ( 2020). Atualmente é Gerente de Enfermagem  da Associação Paulista para o Desenvolvimento da Medicina (SPDM) Hospital das clínicas Luzia de Pinho Melo.E-mail: patricia.braga@hclpm.spdm.org.br

Sheila Pereira Mendes, Universidade Cruzeiro do Sul

Graduada em Enfermagem pela Universidade Cruzeiro do Sul (Bacharel em 2005). Especialista em enfermagem em Unidade de Terapia Intensiva , pelo hospital Sírio Libanês (2007),Gestão em Enfermagem modalidade a distancia da Escola Paulista de Enfermagem - Pela Universidade Federal de São Paulo (2011) e MBA em Saúde e em Controle  de Infecção Hospitalar pela Faculdade Método de São Paulo (2015), Informatica em Saúde modalidade a distancia da Escola Paulista de Enfermagem, pela a Universidade Federal de São Paulo (2016).Especialização de Qualidade em Saúde e Segurança do Paciente,  pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca - ENSP, da Fundação Oswaldo Cruz – FIOCRUZ ( 2020). Atualmente é Supervisora  de Enfermagem  da Associação Paulista para o Desenvolvimento da Medicina (SPDM ) Hospital das clínicas Luzia de Pinho Melo. E-mail:sheila.mendes@hclpm.spdm.org.br

Roseli Gomes Cavalini, FuABC

Graduação em Enfermagem pela União para a Formação, Educação e Cultura do ABC (2001). Espeicalização enfermagem em cuidados pacientes críticos pela FuABC. MBA Gestão em Saúde pela FGV. Atualmente é Diretora de enfermagem - Associação Paulista para o Desenvolvimento da Medicina (SPDM ) Hospital das clínicas Luzia de Pinho Melo. E-mail:roseli.gomes@hclpm.spdm.org.br.

Published

2021-10-30

How to Cite

Andrade, A. da C. de L. ., Penteado, G. F. dos R. ., Braga, P. do P. C. ., Mendes, S. P. ., & Cavalini, R. G. . (2021). A PERCEPÇÃO DOS PROFISSIONAIS DE SAÚDE SOBRE A CULTURA DE SEGURANÇA DO PACIENTE EM UM HOSPITAL DE ENSINO DA GRANDE SÃO PAULO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 231–261. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2498