HUMAN EVOLUTION: AN ANTHROPOLOGICAL STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23404

Keywords:

Anthropology. Hominins. Gene-culture coevolution. Contemporary evolution.

Abstract

This article presents a literature review on human evolution from an anthropological perspective, highlighting the main biological, cultural, and technological milestones that shaped the trajectory of the species Homo sapiens. Initially, it discusses the evolutionary context and origins of the first hominins, emphasizing fundamental adaptations such as bipedalism, increased cranial capacity, and the development of lithic technologies. It then examines the core principles of human evolution—variation, natural selection, adaptation, genetic drift, and gene-culture coevolution—demonstrating the multidirectional complexity of the evolutionary process. Finally, the article explores human evolution in contemporary times, emphasizing the influence of factors such as urbanization, globalization, environmental changes, medical advances, and techno-cultural transformations. The findings indicate that human evolution did not end with the emergence of Homo sapiens; instead, it remains ongoing, shaped by modern selective pressures and by the increasing interplay between biology, culture, and technology. It is concluded that understanding human evolution by a anthropologic perspective expandour capacity of knowledge contemporaneity behavior, diversity standards and emerging challenges relationship with health, technology and society organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luiza Santos Aguiar, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

 

Ana Cláudia dos Santos Barão, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Biológicas (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (ISEED-FAVED). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (ÚNICA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (IPEMIG). Mestre em Biologia Animal (UNESP). Orcid: 0009-0008-9778-3123.

Suéllen Danúbia da Silva, UNIFEV

Docente no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia (UNIBF) Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO),Especialização em Controladoria (UNIASSELVI), Mestrado em Administração (UNIMEP).

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV), Pedagogia e Letras, Especialista em Gestão Escolar. Mestre em Ensino e Processos Formativos. Advogada.

Tiago Roberto Lopes Moreno, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia e Pedagogia. Especialista em Saúde Mental, Mestre em Psicologia e Saúde; Doutorando em Ciências da Saúde; Professor do Curso de Psicologia e Odontologia; Professor e Gestor de Políticas Acadêmicas da Faculdade Futura.

Ariane Nogueira de Lima, Faculdade Futura

Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Futura (2017), Bacharel em Administração pela Faculdade Futura (2025) e Pós-graduada em Departamento pessoal e relações trabalhistas pelo Centro Universitário Faveni – UNIFAVENI, graduada em Ciências Contábeis (Faculdade Futura).

Published

2025-12-19

How to Cite

Aguiar, M. L. S., Barão, A. C. dos S., Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, Moreno, T. R. L., & Lima, A. N. de. (2025). HUMAN EVOLUTION: AN ANTHROPOLOGICAL STUDY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 6325–6335. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23404