THE INFLUENCE OF STORYTELLING ON CHILDREN'S COGNITIVE AND IMAGINATIVE DEVELOPMENT

Authors

  • Vanessa Lins Lemos Christian Business School
  • Aclene Luz Christian Business School
  • Aliana Daveli de Oliveira Christian Business School
  • Aline Cristiane Gomes Cunha Christian Business School
  • Franciélen Braga Vainiarosk UNIA
  • Sandra Maria Daveli Sampaio Christian Business School

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23224

Keywords:

Storytelling. Cognitive development. Imagination. Early childhood education. Language.

Abstract

Storytelling, an ancestral practice present in various cultures, resource in early childhood education. This study examines the influence of oral narratives on children’s cognitive and imaginative development, emphasizing their role in the formation of symbolic thinking, vocabulary expansion, and socio-emotional growth. Through a qualitative literature review, books, articles, and pedagogical documents addressing storytelling as an educational practice were analyzed. The findings indicate that storytelling enhances creativity, strengthens mental processes such as memory and attention, and fosters imaginative elaboration. Additionally, it promotes affective bonds and contributes to children’s emotional development by offering symbolic models that help them interpret experiences and construct their identities. The study underscores the importance of integrating storytelling into daily school practices in an intentional and continuous manner, aligning it with the fundamental principles of Early Childhood Education and with humanized pedagogical methodologies. It also advocates for the expansion of educational spaces, materials, and teacher training initiatives that value literature as an essential tool for meaningful and holistic learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Lins Lemos, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Pedagoga; Especialista em Pedagogia Empresarial; Psicopedagogia Institucional e Orientação Escolar. 

Aclene Luz, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Chistian Business School; Pedagoga, Especialista em Psicopedagogia, AEE – Atendimento Educacional Especializado; Neuropsicopedagogia institucional e clínica; Gestão, Orientação, Supervisão Educacional com Ênfase em Psicologia. 

Aliana Daveli de Oliveira, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Especialista em AEE- Atendimento Educacional Especializado e Sala de Recursos Multifuncionais; Licenciatura em Pedagogia  pela Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA.

Aline Cristiane Gomes Cunha, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Graduada em Matemática e Pedagogia; Especialista em Metodologia do Ensino Superior, Atendimento Educacional Especializado e Gestão Educacional.  

Franciélen Braga Vainiarosk, UNIA

Bacharel em Direito pela Faculdades Associadas de Ariquemes - FAAr; Pós Graduada em Didática, Metodologia do Ensino Superior e Inovações Curriculares pelo Centro Universitário de Santo André - UNIA.

Sandra Maria Daveli Sampaio, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; com Licenciatura em Matemática; Pedagogia e em Educação Especial; Especialista em Educação Matemática com ênfase em Matemática Financeira; Especialista em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção); Especialista em Pedagogia Empresarial, Educação Especial e Inclusão. 

Published

2025-12-12

How to Cite

Lemos, V. L., Luz, A., Oliveira, A. D. de, Cunha, A. C. G., Vainiarosk, F. B., & Sampaio, S. M. D. (2025). THE INFLUENCE OF STORYTELLING ON CHILDREN’S COGNITIVE AND IMAGINATIVE DEVELOPMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 4489–4510. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23224