RESSIGNIFICAÇÃO DO MOVIMENTO DA CRIANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Adilse Xavier de Campos Paula Faculdade de Educação Tangará da Serra
  • Andréa Cristina Teixeira da Silva Universidade Federal de Mato Grosso
  • Andreia Menegueti Universidade Cândido Mendes
  • Elaine Maria da Silva Centro Universitário Leonardo da Vinci
  • Elisabete Alves Guimarães Instituto Superior da Educação do Vale do Juruena
  • Gercina Fabiana Santana Barros Instituto Cuiabá de Ensino e Cultura
  • Luana Xavier Gonçalves de Paula UNIASSELVI
  • Maria Barbara da Cunha Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2308

Keywords:

Psychomotricity. Child education. Playful Activities. Movement in the Child.

Abstract

In early childhood education, playful activities add new experiences and knowledge to children through the production of meanings and resignifications in games and games. The movements are articulated in the teaching-learning process, producing knowledge and experiences through the generation of meanings and re-meanings. The aim of this study is to discuss the potential of psychomotricity applied to the redefinition of the child's movement in early childhood education, with the presentation of a practical intervention. This study qualifies as bibliographic research. The development of this study consists of understanding the movements of children, to produce teaching strategies that enable meaningful learning in early childhood education. Psychomotricity stimulated analyzes and interpretations that provided a redefinition of the movement, contemplating the relationship between mind and body.

Author Biographies

Adilse Xavier de Campos Paula, Faculdade de Educação Tangará da Serra

Pós-graduado em Educação Infantil com Ênfase em Educação Especial pela Faculdade de Educação Tangará da Serra. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil. E-mail: adilsecampos@gmail.com.

Andréa Cristina Teixeira da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia – Licenciatura Plena nas Séries Iniciais – Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Pós-graduada em Avaliação Psicológica – Instituto de Pós-Graduação e Graduação (IPOG). Pós-graduada em Neuropsicologia – Instituto de Pós-Graduação e Graduação (IPOG). E-mail: andrea.psi2013@gmai.com

Andreia Menegueti, Universidade Cândido Mendes

Especialista em Educação Física pela Universidade Cândido Mendes – Rio de Janeiro. Graduada em Educação Física Licenciatura pela Universidade Cuiabá – UNIC. Professora efetiva da rede pública municipal de Cuiabá-MT. E-mail: andreiamenegueti978@gmail.com  

Elaine Maria da Silva, Centro Universitário Leonardo da Vinci

Graduada em Pedagogia pela FIAVEC (faculdades Integradas de Várzea Grande). Pós-graduação em Docência do Ensino Superior pela UNIASSELVI (Centro Universitário Leonardo da Vinci) – 2019. E-mail: educaela@gmail.com

Elisabete Alves Guimarães, Instituto Superior da Educação do Vale do Juruena

Graduação Licenciatura Plena em Matemática – UFMT. Pós-graduação: Percepção e Investigação: Uma proposta lúdica na Educação Infantil e Anos Iniciais. Ajes (Instituto Superior da Educação do Vale do Juruena – ISE). E-mail: Elisabete.alvesguimaraes@gmail.com

Gercina Fabiana Santana Barros, Instituto Cuiabá de Ensino e Cultura

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela UNIC. Pós-graduada em Educação Infantil e Alfabetização pelo ICEC. E-mail: barrosfabiana212@gmail.com  

Luana Xavier Gonçalves de Paula, UNIASSELVI

Licenciatura em Pedagogia – UNOPAR. Pós-graduada em psicopedagogia – UNIASSELVI. E-mail: depailaluana765@gmail.com  

Maria Barbara da Cunha, Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas. Pós-graduada em Planejamento Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO. E-mail: mariabarbaracunha@gmail.com

Published

2021-09-30

How to Cite

Paula, A. X. de C. ., Silva, A. C. T. da ., Menegueti, A. ., Silva, E. M. da ., Guimarães, E. A. ., Barros, G. F. S. ., … Cunha, . . . . . . . M. B. da . (2021). RESSIGNIFICAÇÃO DO MOVIMENTO DA CRIANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(9), 1058–1068. https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2308