TRADITIONAL GAMES AND THE RESCUE OF CHILDREN'S CULTURE

Authors

  • Deise Santana da Luz Christian Business School
  • Aliana Daveli de Oliveira Christian Business School
  • Sandra Maria Daveli Sampaio Christian Business School
  • Iones Lucia da Silva Universidade São Luiz University
  • Rozineide Iraci Pereira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.22691

Keywords:

Traditional games. Children's culture. Playfulness. Early childhood education. Learning.

Abstract

This article discusses the importance of traditional games in the context of Early Childhood Education, highlighting their role in preserving popular culture and in the integral development of children. Games, transmitted from generation to generation, represent an intangible cultural heritage that contributes to cognitive, social, affective, and motor development. However, it is observed that, in recent decades, the advancement of digital technologies and the change in spaces of coexistence have contributed to the distancing of children from these playful practices. The study seeks to reflect on the need to rescue and value these manifestations in the school environment, understanding them as instruments of learning, coexistence, and cultural identity. The methodology used is based on a bibliographic review of authors who address playfulness, play, and children's culture, such as Kishimoto (2007), Brougère (1998), and Vygotsky (2007). It is concluded that the revival of traditional games in early childhood education is fundamental to strengthening social bonds, promoting meaningful learning, and keeping the cultural memory of childhood alive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Santana da Luz, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Pós Graduada em Gestão Escolar, Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar; Graduada em Pedagogia. 

Aliana Daveli de Oliveira, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Licenciatura em Letras e Licenciatura em Pedagogia; Especialização em Metodologia e Didática no Ensino Superior; Especialização em Letras: Português e Literatura; Especialização em AEE – Atendimento Especializado e Salas de Recursos Multifuncionais. 

Sandra Maria Daveli Sampaio, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; com Licenciatura em Matemática; Pedagogia e em Educação Especial; Especialista em Educação Matemática com ênfase em Matemática Financeira; Especialista em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção); Especialista em Pedagogia Empresarial, Educação Especial e Inclusão.

Iones Lucia da Silva, Universidade São Luiz University

Mestre em Educação pela Universidade São Luiz University.

Rozineide Iraci Pereira da Silva

Orientadora. PhD,doutora em ciências da educação,  mestra em ciências da educação, especialista em escrita científica avançada, psicopedagoga, pedagoga, Professora do ensino superior e professora orientadora da Christian Business School  - CBS.

Published

2025-12-05

How to Cite

Luz, D. S. da, Oliveira, A. D. de, Sampaio, S. M. D., Silva, I. L. da, & Silva, R. I. P. da. (2025). TRADITIONAL GAMES AND THE RESCUE OF CHILDREN’S CULTURE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 1755–1767. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.22691