NURSES' PRACTICES AND PERCEPTIONS IN CARING FOR PEDIATRIC PATIENTS WITH BRONCHIOLITIS

Authors

  • Fernanda Telma de Oliveira Montenegro Villanova UNIG
  • Gisele dos Santos Rosa UNIG
  • Gleice Kelly Pereira da Paixão
  • Luciana Peres da Silva UNIG
  • Keila do Carmo Neves
  • Wanderson Alves Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22646

Keywords:

Bronchiolitis. Nursing Care. Pediatric Nursing.

Abstract

Bronchiolitis, a prevalent respiratory condition in childhood, especially in infants, is frequently triggered by Respiratory Syncytial Virus (RSV), the main cause of bronchiolitis. It presents as inflammation of the lower airways, which commonly, when not properly managed, leads to airway obstruction due to excessive mucus production, bronchospasm, and dyspnea, requiring rapid assessment and appropriate treatment. The primary purpose of this research is to evaluate nurses' understanding and interventions regarding this condition, encompassing its causes, pathophysiology, and management, as well as investigating how they perceive communication with families during treatment. A literature review was conducted, analyzing fifteen articles published between 2021 and 2025, found in the Google Scholar, LILACS, and MEDLINE databases. The results showed the importance of the nurse's work in quickly identifying warning signs, such as tachypnea, suprasternal retraction, wheezing, and apnea, thus requiring immediate action. Effective care practices were identified, including non-invasive treatments such as oxygen administration, humidification, airway clearance, correct positioning, and nebulization with concentrated saline solution, in addition to constant monitoring of blood oxygen levels and respiratory support with CPAP or high-flow cannula. The importance of educating about health and providing emotional support to parents to reduce family anxiety and prevent problems was also highlighted. It is concluded that nursing work is fundamental in the care of children with bronchiolitis, and constant updating and adherence to current protocols are essential to ensure quality care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Telma de Oliveira Montenegro Villanova, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Gisele dos Santos Rosa, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Gleice Kelly Pereira da Paixão

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Luciana Peres da Silva, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Keila do Carmo Neves

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem pela UFRJ/EEAN. Pós-Graduada em Nefrologia e UTI Neonatal e Pediátrica; Docente do Curso de Graduação e Pós-graduação em Enfermagem da UNIG e UNIABEU. Gestora de Saúde Pública. Membro dos grupos de Pesquisa NUCLEART e CEHCAC da EEAN/UFRJ.

Wanderson Alves Ribeiro

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Published

2025-12-15

How to Cite

Villanova, F. T. de O. M., Rosa, G. dos S., Paixão, G. K. P. da, Silva, L. P. da, Neves, K. do C., & Ribeiro, W. A. (2025). NURSES’ PRACTICES AND PERCEPTIONS IN CARING FOR PEDIATRIC PATIENTS WITH BRONCHIOLITIS . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 3(02), 328–352. https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22646