CHALLENGES IN PROVIDING HUMANIZED NURSING CARE TO HIV-POSITIVE LGBT+ PATIENTS

Authors

  • Giulia Pacheco Pires Universidade Iguaçu
  • Yuri Lino Araujo Universidade Iguaçu
  • Wanderson Alves Ribeiro Universidade Iguaçu
  • Felipe de Castro Felicio Universidade Iguaçu
  • Fernando Salgado Universidade Iguaçu

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22573

Keywords:

Nursing care. Humanization. HIV. HIV-positive patients.

Abstract

This study addresses the challenges faced in providing humanized nursing care to HIV-positive LGBT+ patients, highlighting the importance of inclusive, ethical, and effective care. The LGBT+ population presents specific vulnerabilities in accessing healthcare, often worsened by prejudice, discrimination, and gaps in professional nursing training. The literature shows that many professionals still lack preparation to address issues of gender, sexual orientation, and HIV/AIDS in an integrated way, which compromises care quality and perpetuates stigma. Methodology: This is a qualitative, descriptive study using an integrative literature review. Results and Discussion: Three main categories were identified: gaps and potential in professional training, the impact of discrimination on nursing care, and humanized care for HIV-positive LGBT+ patients. Educational gaps involve both technical knowledge and the lack of training to address emotional and psychosocial dimensions. Discrimination in healthcare services creates access barriers, harms patients' mental health, and hinders trust building. Humanized care is essential, promoting respect for gender identity and sexual orientation, treatment adherence, and improvement of physical and emotional health. Conclusion: Public policies, such as the National Policy for Comprehensive LGBT+ Health, are important advances, but effective implementation requires ongoing professional training and sensitization. Promoting inclusive environments and multidisciplinary care is key to ensuring equity and reducing disparities, consolidating a care model that is simultaneously technical, ethical, and humanized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giulia Pacheco Pires, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Yuri Lino Araujo, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Wanderson Alves Ribeiro, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG).

Felipe de Castro Felicio, Universidade Iguaçu

Enfermeiro Especialista em Urgência e Emergência; Especialista em Terapia Intensiva. Especialista em Saúde da Família; Mestre em Saúde Materno- infantil - UFF; Professor Assistente de Enfermagem – UNIG.

Fernando Salgado, Universidade Iguaçu

Enfermeiro Especialista em Enfermagem em Terapia Intensiva, Hemoterapia, hematologista e banco de sangue, Oncologia; Mestre em Ensino de Ciências da Saúde e do meio ambiente; 

 

Published

2025-12-15

How to Cite

Pires, G. P., Araujo, Y. L., Ribeiro, W. A., Felicio, F. de C., & Salgado, F. (2025). CHALLENGES IN PROVIDING HUMANIZED NURSING CARE TO HIV-POSITIVE LGBT+ PATIENTS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 3(02), 713–740. https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22573