EDUCATION FOR ALL: INCLUSION AND DIVERSITY IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22358

Keywords:

Inclusion. Diversity. Education. School. Learning.

Abstract

Inclusive education is one of the greatest challenges and, at the same time, one of the most significant achievements of the 21st century. Promoting inclusion and valuing diversity in the school environment means recognizing that all students, regardless of their social, cultural, ethnic, or cognitive conditions, have the right to meaningful learning. This article discusses the importance of school inclusion and the valuing of diversity as fundamental principles of democratic education, presenting theoretical and practical reflections on how to build a school that welcomes human plurality. The qualitative scientific methodology with a descriptive bibliographic approach was used, with searches in various scientific databases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara Monique Araújo do Nascimento, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Fernanda Márcia de Oliveira, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Grasieli da Silva Borges, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Carolina Victorino Costa, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Suellen Danubia da Silva, Faculdade Futura

 Docente no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV). Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia (UNIBF) Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO),Especialização em Controladoria Uniasselvi, Mestrado em Administração (UNIMEP).

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV), Pedagogia e Letras, Especialista em Gestão Escolar. Mestre em Ensino e Processos Formativos. Advogada.

Ana Claudia dos Santos Barão, Faculdade Futura

Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Futura (2017), Bacharel em Administração pela Faculdade Futura (2025) e Pós-graduada em Departamento pessoal e relações trabalhistas pelo Centro Universitário Faveni – UNIFAVENI, graduanda em Ciências Contábeis (Faculdade Futura).

Ariane Nogueira de Lima, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Biológicas (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (ISEED-FAVED). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (ÚNICA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (IPEMIG). Mestre em Biologia Animal (UNESP).

Published

2025-11-20

How to Cite

Nascimento, S. M. A. do, Oliveira, F. M. de, Borges, G. da S., Costa, C. V., Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, … Lima, A. N. de. (2025). EDUCATION FOR ALL: INCLUSION AND DIVERSITY IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 5884–5983. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22358