ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND THE DEHUMANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS: A PHILOSOPHICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Luciano Roberto da Silva Leal Universidade de Pernambuco
  • Elisangela da Hora Mendonça UNIBF
  • Joelma Aparecida Krepel UEPG
  • Antonio Tales Sampaio Gomes FAVENI
  • Johnatan Feliciano dos Santos UNINASSAU

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22350

Keywords:

Artificial Intelligence. Humanizing Education. Dehumanization. Philosophy of Education; Teacher Mediation. Technological Ethics. Paulo Freire. Hannah Arendt. Dermeval Saviani.

Abstract

The growing integration of Artificial Intelligence (AI) into education has sparked debates about the nature and purpose of teaching in the digital age. This article offers a critical reflection on the dehumanization of education when algorithms replace the human mediation essential to the pedagogical act. Drawing on Paulo Freire, Dermeval Saviani, and Hannah Arendt, it discusses the ethical and ontological implications of this replacement. Although AI promises efficiency and personalization, it risks reinforcing a technocratic view of learning that limits students’ holistic development. Inspired by Hans Jonas, Shoshana Zuboff, and Neil Selwyn, the text addresses issues such as algorithmic opacity, surveillance, and loss of autonomy. It argues for an ethical and humanizing integration of technology, guided by principles of transparency, participation, and equity, ensuring that AI strengthens — rather than weakens — the human dimension of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Roberto da Silva Leal, Universidade de Pernambuco

Doutorando e Mestre em Engenharia da Computação pela Universidade de Pernambuco (UPE). Professor no Instituto Federal Baiano (IF Baiano) -Câmpus Senhor do Bonfim.

Elisangela da Hora Mendonça, UNIBF

Especialista   em   Educação   Especial   pela   UNIBF.      Licenciada   em   Ciências   Sociais e Filosofia   pela UNIBF.

Joelma Aparecida Krepel, UEPG

Mestranda do PROFEI (Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva) na Universidade Estadual de PontaGrossa (UEPG). Bolsista da Fundação Araucária. Docente na Secretaria Municipal de Educação em Ponta Grossa -PR.

Antonio Tales Sampaio Gomes, FAVENI

Especialista em ensino de física e da matemática pela FAVENI. Especialista em Energias renováveis pelo CENTEC. Licenciatura em física pelo Instituto Federal do Ceará e Licenciatura em Matemática pela Universidade Cidade Verde. C. Docente na SEDUC-CE.

Johnatan Feliciano dos Santos, UNINASSAU

Especialista em Análise de Dados pela Estácio. Engenheiro Eletricista pela UNINASSAU.

Published

2025-11-20

How to Cite

Leal, L. R. da S., Mendonça, E. da H., Krepel, J. A., Gomes, A. T. S., & Santos, J. F. dos. (2025). ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND THE DEHUMANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS: A PHILOSOPHICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 6108–6116. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22350