CHALLENGES AND STRATEGIES FOR THE INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM IN REGULAR EDUCATION

Authors

  • Elaine Gaiva Leal Faculdade Afirmativo
  • Lucilene Mendes dos Santos Faculdade São Braz
  • Marcilene Costa Monteiro Faculdade São Braz
  • Maria Aparecida da Silva Oliveira Centro Universitário Faveni
  • Maria Cristina Pinheiro da Silva Faculdade de Educação de Tangará da Serra
  • Marlene Venuti de Souza Monteiro Centro Universitário Faveni
  • Michelly Rondon de Oliveira Faculdade UNINA
  • Rosemar Morais Catellan Garcia UNEMAT
  • Vaneide da Silva Christian Business School
  • Victoria Maria Vitorino de Santi UNEMAT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21968

Keywords:

Inclusion. Autism. Special Education. Pedagogical Strategies.

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a very relevant topic today and deserves to be discussed to break down prejudice and misinformation, thus promoting inclusion. This research aims to analyze the difficulties faced in the process of school inclusion of these students in regular education, as well as to seek teaching strategies that assist them in this process and simultaneously develop the unfolding of school inclusion in Brazil. The research is qualitative and descriptive in nature, supported by a bibliographic review of works focused on the topic. The results point to the need for specific teacher training, more support materials, and the use of different pedagogical strategies that allow exploring the individualities of each student for a truly effective inclusion. It is concluded that the inclusion process of students with autism is of paramount importance and needs to be viewed broadly to truly enable an inclusive process with equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Gaiva Leal, Faculdade Afirmativo

Psicopedagogia Clínica e Institucional - Faculdade Afirmativo.

Lucilene Mendes dos Santos, Faculdade São Braz

Educação Infantil - Práticas na sala de aula - Faculdade São Braz.

Marcilene Costa Monteiro, Faculdade São Braz

Pós-graduação em Literatura Infantil - Faculdade São Braz. 

Maria Aparecida da Silva Oliveira, Centro Universitário Faveni

Pós- graduação em Psicopedagogia e Educação infantil – Centro Universitário Faveni.

Maria Cristina Pinheiro da Silva, Faculdade de Educação de Tangará da Serra

Pós-graduação em Psicopedagogia - Faculdade de Educação de Tangará da Serra.

Marlene Venuti de Souza Monteiro, Centro Universitário Faveni

Pós- graduação em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Educação Especial, Centro Universitário Faveni.

Michelly Rondon de Oliveira, Faculdade UNINA

Pós-graduação em Alfabetização e Letramento- Faculdade UNINA. 

Rosemar Morais Catellan Garcia, UNEMAT

Mestre em Educação- UNEMAT. 

Vaneide da Silva, Christian Business School

Mestre em Ciência da Educação - Christian Business School. 

Victoria Maria Vitorino de Santi, UNEMAT

Mestranda pelo Programa de pós-graduação Mestrado Profissional em Educação Inclusiva pela Unemat. 

Published

2025-11-10

How to Cite

Leal, E. G., Santos, L. M. dos, Monteiro, M. C., Oliveira, M. A. da S., Silva, M. C. P. da, Monteiro, M. V. de S., … Santi, V. M. V. de. (2025). CHALLENGES AND STRATEGIES FOR THE INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM IN REGULAR EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 2382–2391. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21968