THE IMPORTANCE OF PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Mario Luis Stedille Christian Business School
  • Sandra Maria Daveli Sampaio FAVENI
  • Rozineide Iraci Pereira da Silva Christian Business School
  • Iones Lúcia da Silva Faculdades Integradas Fiar
  • Aliana Daveli de Oliveira Christian Business School
  • Deise Santana da Luz Christian Business School
  • Wanessa de Matos Rocha Fundação Universitária Iberoamericana

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.21599

Keywords:

Play. Early Childhood Education. Child Development.

Abstract

This article analyzes the importance of play in early childhood education, highlighting its role in the cognitive, psychomotor, social, and emotional development of children. Based on a literature review grounded in Vygotsky (1998; 2008), Zilma Ramos de Oliveira (2002), and official documents—the Federal Constitution (1988), LDB (1996), RCNEI (1998), and BNCC (2017)—play is discussed as a language, a right, and an essential pedagogical practice. The results indicate that playfulness, when planned and mediated by the teacher, fosters meaningful learning, stimulates creativity, and strengthens children's autonomy. It concludes that play is indispensable in early childhood and should be valued in daily school and family life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Luis Stedille, Christian Business School

Mestrando  em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Licenciatura em Matemática; Especialização em Gestão pública. 

Sandra Maria Daveli Sampaio, FAVENI

Mestranda em ciências da Educação pela Cristian Business School; Especialista em Pedagogia Empresarial, Educação Especial e Inclusiva; Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni. 

Rozineide Iraci Pereira da Silva, Christian Business School

PhD. Doutora em ciências da educação, mestra em ciências da educação, especialista em escrita avançada, psicopedagoga,pedagoga, Professora e orientadora da Christian Business School  - CBS.

Iones Lúcia da Silva, Faculdades Integradas Fiar

Doutoranda em ciências da Educação pela Cristian Business School, mestre em Educacao pela Amazonia Universit, Epecialista em Pscicopedagogia formada na Faculdade Fiar, Gestão Pública pela Universidade Federal Unir, Licenciatura em Pedagogia pela Faculdades Integradas Fiar.

Aliana Daveli de Oliveira, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Cristian Business School; Especialista em AEE – Atendimento Educacional Especializado e Salas de Recursos Multifuncionais; Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Tangará da Serra UNISERRA. 

Deise Santana da Luz, Christian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Pós Graduada em Gestão Escolar, Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar; Graduada em Pedagogia.

Wanessa de Matos Rocha, Fundação Universitária Iberoamericana

Mestrado em Educação pela Fundação Universitária Iberoamericana; Licenciatura em Pedagogia e segunda Licenciatura em História; Especialização em Metodologia e Didática no Ensino Superior; Especialização em Gestão Escolar Integrada: Inclusão, Supervisão, Orientação com ênfase em psicologia educacional ; Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional com ênfase em atendimento educacional  especializado- AEE.

Published

2025-12-12

How to Cite

Stedille, M. L., Sampaio, S. M. D., Silva, R. I. P. da, Silva, I. L. da, Oliveira, A. D. de, Luz, D. S. da, & Rocha, W. de M. (2025). THE IMPORTANCE OF PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 4326–4337. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.21599