BULLYING IN SCHOOLS: REFLECTION ON DIVERSITY

Authors

  • Elaine Gaiva Leal Faculdade Afirmativo
  • Lucilene Mendes dos Santos Faculdade São Braz
  • Marcilene Costa Monteiro Faculdade São Brás
  • Maria Aparecida da Silva Oliveira Centro Universitario Faveni
  • Maria Cristina Pinheiro da Silva UNEMAT
  • Marlene Venuti de Souza Monteiro Centro Universitário Faveni
  • Michelly Rondon de Oliveira UNEMAT
  • Rosimeire Glória Peteá do Prado Casagrande Faveni
  • Victoria Maria Vitorino de Santi Unemat

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21481

Keywords:

School. Bullying. Student. Diversity.

Abstract

This study focuses on bullying and diversity in schools, which lives in an extremely individualistic society. Capitalism has submerged itself in the transformation of people into objects and values ​​into a secondary concern, and violence is increasingly present in schools. For many, the role of the other has been sidelined, and they will step over anyone to gain an advantage and achieve their goals. Given the countless violent events occurring in schools, repeatedly unleashed against the same victim over time and within an imbalance of power, known as bullying, it is one of the topics that should never go unnoticed by an education professional, as it deals with a highly relevant social phenomenon and has unique, identifiable characteristics. Although it is a little-known phenomenon, for reasons such as the lack of accountability for such acts, they transform into significant disruptions in the physical and psychological lives of students. It is the educator's responsibility to be fully aware and seek strategies to mitigate this situation. Bullying means using power or force to intimidate, attack, humiliate, or give nicknames. It is used to describe acts of physical or psychological violence. This article provides some caveats that may help teachers concerned about people being bullied in the school environment, victims who do nothing, and people who are different, lonely, physically challenged, or gender-unequal. Thus, it contributes to and fosters awareness of gender equality, especially in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Gaiva Leal, Faculdade Afirmativo

Psicopedagogia Clínica e Institucional - Faculdade Afirmativo. 

Lucilene Mendes dos Santos, Faculdade São Braz

Educação Infantil - Práticas na sala de aula - Faculdade São Braz. 

Marcilene Costa Monteiro, Faculdade São Brás

Pós-graduação em Literatura Infantil - Faculdade São Brás.

Maria Aparecida da Silva Oliveira, Centro Universitario Faveni

Pós-graduação em Psicopedagogia e Educação infantil- Centro Universitario Faveni.

Maria Cristina Pinheiro da Silva, UNEMAT

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia -UNEMAT e pós-graduação em Psicopedagogia - Faculdade de Educação de Tangará da Serra. 

Marlene Venuti de Souza Monteiro, Centro Universitário Faveni

Pós-graduação em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Educação Especial, Centro Universitário Faveni.

Michelly Rondon de Oliveira, UNEMAT

Professora formada em Licenciatura  Plena em Pedagogia-UNEMAT. Pós-graduação em Alfabetização e Letramento- Faculdade UNINA.

Rosimeire Glória Peteá do Prado Casagrande, Faveni

Pós-Graduada em Neuropsicopedagia, Educação Especial e Inclusiva- Faveni.

Victoria Maria Vitorino de Santi, Unemat

Professora  formada em Licenciatura  de Educação Física  pela Unemat e Pedagogia pela Unina, Pós-graduação  em Psicomotricidade  pela Unina e Mestranda pelo Programa de pós-graduação. Mestrado Profissional em Educação Inclusiva  pela Unemat.

Published

2025-10-16

How to Cite

Leal, E. G., Santos, L. M. dos, Monteiro, M. C., Oliveira, M. A. da S., Silva, M. C. P. da, Monteiro, M. V. de S., … Santi, V. M. V. de. (2025). BULLYING IN SCHOOLS: REFLECTION ON DIVERSITY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(10), 2627–2634. https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21481