SPECIFICITIES OF RESEARCH IN THE CONTEXT OF PROFEPT DISSERTATIONS

Authors

  • Luana Kézia Pereira Noronha Instituto Federal Farroupilha
  • Shirlei Oliveira da Silva da Cruz Instituto Federal Farroupilha
  • Eliane Quincozes Porto Instituto Federal Farroupilha
  • Josete Bitencourt Cardoso Instituto Federal Farroupilha
  • Ana Cláudia de Oliveira da Silva Instituto Federal Farroupilha
  • Vantoir Roberto Brancher Instituto Federal Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21244

Keywords:

Content Analysis. Educational Product. Master's Thesis. Professional and Technological Education (EPT). Research Methodology.

Abstract

This study analyzes the methodological approaches, research procedures, and educational products present in 51 dissertations from the Master's program in Professional and Technological Education (ProfEPT) at IFFar - Campus Jaguari, between 2019 and 2023. The research is qualitative, using bibliographic research as a data collection procedure, and, in the analysis, we worked in light of the assumptions of Content Analysis, from the perspective of Bardin (2011). The results showed the predominance of the qualitative approach (42 studies), followed by the mixed approach (8) and quantitative (1). Most studies prioritized populations made up of students and teachers, using procedures such as interviews, document analysis, and questionnaires. As for educational products, the diversity of formats stood out, including courses, teaching materials, software, and technical services, in line with the demands of Professional and Technological Education. The research reinforces the importance of using varied and innovative methodologies to promote the qualification of professionals and the improvement of educational practices in the field of EPT, highlighting the central role of the program in the production of relevant knowledge and pedagogical resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Kézia Pereira Noronha, Instituto Federal Farroupilha

Graduanda em Licenciatura em Pedagogia, bolsista de iniciação científica PIBIC - CNPq; Instituto Federal Farroupilha - Campus Jaguari. 

Shirlei Oliveira da Silva da Cruz, Instituto Federal Farroupilha

Graduanda em Licenciatura em Pedagogia bolsista de iniciação científica. Instituto Federal Farroupilha - Campus Jaguari. 

Eliane Quincozes Porto, Instituto Federal Farroupilha

Licenciada em Educação Especial; Mestra em Educação Profissional e Tecnológica; Doutora em Ensino de Ciências e Matemática. Docente de Educação Especial/Atendimento Educacional Especializado no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha. Instituto Federal Farroupilha.

Josete Bitencourt Cardoso, Instituto Federal Farroupilha

Letras Português Espanhol e Respectivas Literaruras; Especialista em Educação Ambiental; Mestre em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social; Instituto Federal Farroupilha. 

Ana Cláudia de Oliveira da Silva, Instituto Federal Farroupilha

Licenciada em Letras Português, Mestre e Doutora em Letras, Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, Professora do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT); Instituto Federal Farroupilha.

Vantoir Roberto Brancher, Instituto Federal Farroupilha

Pedagogo, Mestre e Doutor em Educação, Professor do Instituto Federal Farroupilha, Professor do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (PROFEPT); Instituto Federal Farroupilha.

Published

2025-09-26

How to Cite

Noronha, L. K. P., Cruz, S. O. da S. da, Porto, E. Q., Cardoso, J. B., Silva, A. C. de O. da, & Brancher, V. R. (2025). SPECIFICITIES OF RESEARCH IN THE CONTEXT OF PROFEPT DISSERTATIONS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 3557–3575. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21244