UNRAVELING BLOOD GROUPS: AN EDUCATIONAL PRACTICE IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Claucenira Bandeira da Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Milena Cordeiro de Oliveira Universidade Estadual do Piauí
  • Neusa Maria Paz de Sousa Universidade estadual do Piauí
  • Emenson Kennede Sousa Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Thais Emiliana da Silva Santos Universidade Estadual do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21187

Keywords:

Blood groups. Antigens. Transfusions.

Abstract

The ABO system was discovered by Karl Landsteiner in 1900, but it was not initially used for issues related to hemolytic transfusions. The solution to this problem awaited the discovery of the Rh factor, which occurred in 1937 by Wiener and Landsteiner, being fundamental also to elucidate the cause of perinatal hemolytic disease. This study aimed to propose the use of blood groups and their characteristics to understand how blood transfusions work in everyday practical situations. The methodology consisted of a theoretical review on antigens, antibodies, and blood groups, followed by a ludic activity called blood compatibility, in which students used representative cards and clinical case cards simulating donation scenarios. The results showed student engagement, interest, and better understanding of the concepts involved. It is concluded that active methodologies, such as ludic activities, make genetics teaching more dynamic and meaningful, fostering critical and applied learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claucenira Bandeira da Silva, Universidade Estadual do Piauí

Orientadora. Dra.em Biotecnologia pela Rede Nordeste de Biotecnologia-RENORBIO-UFPI.Professora substituta da Universidade Estadual do Piauí-UESPI-Campus Heróis do Jenipapo-Campo Maior PI. 

Milena Cordeiro de Oliveira, Universidade Estadual do Piauí

Graduanda em Licenciatura plena em ciências biológicas, Universidade Estadual do Piauí Campus Heróis do Jenipapo- Campo maior. 

Neusa Maria Paz de Sousa, Universidade estadual do Piauí

Graduanda em licenciatura plena em ciências biológicas, Universidade Estadual do Piauí, Campus Heróis do Jenipapo- Campo maior.

Emenson Kennede Sousa Silva, Universidade Estadual do Piauí

Graduando em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas, Universidade Estadual do Piauí- Campus Heróis do Jenipapo-Campo maior. 

Thais Emiliana da Silva Santos, Universidade Estadual do Piauí

Graduada em ciências biológicas, Universidade Estadual do Piauí - Campus heróis do jenipapo- Campo maior. 

Published

2025-09-29

How to Cite

Silva, C. B. da, Oliveira, M. C. de, Sousa, N. M. P. de, Silva, E. K. S., & Santos, T. E. da S. (2025). UNRAVELING BLOOD GROUPS: AN EDUCATIONAL PRACTICE IN HIGH SCHOOL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 3800–3805. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21187