CORRELATION BETWEEN EXTREME PREMATURITY AND CHILDREN'S NEUROCOGNITIVE DEVELOPMENT CHILDREN

Authors

  • João Luiz Bresciani Dias Universidade Nove de Julho
  • Milena Santos Castro Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Cassia de Melo Bueno Universidade Nove de Julho
  • Maria Fernanda Gomes Selim Universidade Nove de Julho
  • Laís Maringoli de Vasconcellos Francelozo Universidade Nove de Julho
  • Lara Silva Nunes de Viveiros Universidade Nove de Julho
  • Kamila Cardoso Miranda Maciel Universidade Federal do Tocantins
  • Julliane Ketly Magalhães de Souza Universidade Adventista del Plata
  • Ana Beatriz Taglietti Espindola Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21147

Keywords:

Extreme prematurity. Neurocognitive development. Cognitive deficits. Obstetrics. Pediatrics.

Abstract

Extreme prematurity, defined as birth before 28 weeks of gestational age, constitutes one of the greatest challenges in neonatology and obstetrics. Extremely premature newborns are at high risk of neurological morbidities and persistent deficits in motor, cognitive, linguistic, and behavioral development. This study, in the format of an extended narrative review, aimed to analyze the scientific evidence published in the last 20 years on the association between extreme prematurity and child neurocognitive development. Publications from PubMed, SciELO, and LILACS databases were reviewed, prioritizing longitudinal studies, systematic reviews, and relevant clinical trials. The findings demonstrate that factors such as low birth weight, hypoxic-ischemic complications, respiratory disorders, and environmental and socioeconomic factors negatively influence neurocognitive development. It is concluded that early interventions and multidisciplinary monitoring are essential to minimize long-term impacts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Luiz Bresciani Dias, Universidade Nove de Julho

Acadêmico, Universidade Nove de Julho.

Milena Santos Castro, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmico, Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Cassia de Melo Bueno, Universidade Nove de Julho

Acadêmico, Universidade Nove de Julho.

Maria Fernanda Gomes Selim, Universidade Nove de Julho

Acadêmico, Universidade Nove de Julho.

Laís Maringoli de Vasconcellos Francelozo, Universidade Nove de Julho

Acadêmico, Universidade Nove de Julho.

Lara Silva Nunes de Viveiros, Universidade Nove de Julho

Acadêmico. Universidade Nove de Julho.

Kamila Cardoso Miranda Maciel, Universidade Federal do Tocantins

Acadêmico, Universidade Federal do Tocantins.

Julliane Ketly Magalhães de Souza, Universidade Adventista del Plata

Médica. Universidade Adventista del Plata.

Ana Beatriz Taglietti Espindola, Universidade Nove de Julho

Acadêmico, Universidade Nove de Julho.

Published

2025-09-22

How to Cite

Dias, J. L. B., Castro, M. S., Bueno, C. de M., Selim, M. F. G., Francelozo, L. M. de V., Viveiros, L. S. N. de, … Espindola, A. B. T. (2025). CORRELATION BETWEEN EXTREME PREMATURITY AND CHILDREN’S NEUROCOGNITIVE DEVELOPMENT CHILDREN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 2927–2935. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21147