TRANSGENERIDADE E A INCLUSÃO ESCOLAR: DESAFIOS E POSSIBILIDADES NO AMBIENTE EDUCACIONAL

Authors

  • Natanael Nunes Viçosi Christian Business School
  • Bruna Marise Barbosa Galindo
  • Maria Antonia Gonçalves de Freitas Miranda
  • Lígia Maria do Nascimento Maciel da Silva
  • Diogenes José Gusmão Coutinho Christian Business School https://orcid.org/0000-0002-9230-3409

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21006

Keywords:

Transgender. School Inclusion. Diversity. Respect. Welcoming.

Abstract

This article reflects on how schools address the presence of transgender students and examines strategies for fostering a more inclusive and respectful educational environment. Grounded in a theoretical review, it discusses the main challenges faced by these students in the school context, including prejudice, the lack of preparation among educators, and the absence of effective institutional policies. At the same time, it emphasizes the potential for transformation through affection, respect, and the recognition of human dignity. It argues that schools must be reconfigured as spaces of belonging, safety, and appreciation of diversity, ensuring that all students can fully learn and exist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natanael Nunes Viçosi, Christian Business School

Formado em Letras e Literatura,Especialização em: Didática e metodologia do Ensino Superior, Mestrando em Ciências da Educação pela Universidade Christian Business School.

Bruna Marise Barbosa Galindo

Formada em Pedagogia, Especialização em:  Psicopedagogia- clínica e institucional, Neuroaprendizagem, Educação Infantil e letramento. 

Maria Antonia Gonçalves de Freitas Miranda

Formada em Matemática, Especialização em: Educação e novas tecnologias.

Lígia Maria do Nascimento Maciel da Silva

Pedagoga e  Orientadora Educacional. Pós - Graduada em: Docência do Ensino Superior. Gestão, supervisão orientação com ênfase em AEE; Neuroaprendizagem. Psicopedagogia e Neuropsicopedadogia.

Diogenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Formado em Letras e Literatura,Especialização em: Didática e metodologia do Ensino Superior, Mestrando em Ciências da Educação pela Universidade Christian Business School.

Published

2025-09-05

How to Cite

Viçosi, N. N., Galindo, B. M. B., Miranda, M. A. G. de F., Silva, L. M. do N. M. da, & Coutinho, D. J. G. (2025). TRANSGENERIDADE E A INCLUSÃO ESCOLAR: DESAFIOS E POSSIBILIDADES NO AMBIENTE EDUCACIONAL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 872–885. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21006