THE USE OF ORIGAMI IN THE DEVELOPMENT OF LOGICAL THINKING, MOTOR COORDINATION, AND SOCIOEMOTIONAL GROWTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20517

Keywords:

Learning objects. Motor skills. Cognitive and emotional development.

Abstract

Although it is an ancient practice, the use of origami in education is relatively recent. Studies have shown that folds in origami can clearly convey some mathematical content, helping with logical, creative, imaginative, and spatial development. The process of folding paper requires fine motor coordination, promoting the improvement of manual dexterity and precision in movements, and when done in groups, it fosters socialization, promoting the exchange of ideas and teamwork. The activity was carried out in two elementary schools in Laranjeiras do Sul (PR), in the second semester of 2024. The proposal involved the application of simple folds, such as animals and cartoon characters, allowing the manipulation of two-dimensional shapes and their transformation into three-dimensional ones. The choice of accessible models ensured engagement, preventing distraction and disinterest, enabling students to follow logical sequences and organize spatial reasoning. Origami allowed for the enhancement of creativity, cognitive and emotional development, making learning dynamic and interactive, even within a playful perspective. This learning object can be an interesting alternative to connect mathematics to everyday life in an engaging and meaningful way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jakeline Galvão de França Monkolski, UNESP

Professora do Ensino Fundamental, Secretaria Municipal de Educação, Cultura, Turismo, Tecnologia e Inovação, Laranjeiras do Sul (PR). Doutora em Aquicultura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP-campus Jaboticabal (SP). 

Hellenn Hernaski, UNICESUMAR

Professora do Ensino Infantil e Fundamental, Secretaria Municipal de Educação, Cultura, Turismo, Tecnologia e Inovação, Laranjeiras do Sul (PR).  Pedagoga e especialista em Educação Infantil e Ensino Fundamental Anos Iniciais pelo Centro Universitário de Maringá/UNICESUMAR (PR). 

Alexandre Monkolski, Universidade Estadual de Maringá

Docente da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Laranjeiras do Sul (PR). Mestre em Ciências Ambientais-Universidade Estadual de Maringá/UEM (PR). 

Maria Luiza Reveliau, Universidade Federal da Fronteira Sul

Discente do curso de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável (Mestrado) (PPGADR) - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) – campus Laranjeiras do Sul (PR). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Fronteira Sul campus Laranjeiras do Sul (PR).

Lidilene Tonin, Centro Universitário Barão de Mauá

Pedagoga do Ensino Infantil e Fundamental, Secretaria Municipal de Educação, Cultura, Turismo, Tecnologia e Inovação, Laranjeiras do Sul (PR). Pedagoga pela Universidade Castelo Branco/UCB (RJ) e especialista em Educação Inclusiva pelo Centro Universitário Barão de Mauá/CBM-Unidade Central Ribeirão Preto (SP). 

Marli Ribeiro Cristo, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Diretora Escolar do Ensino Infantil e Fundamental, Secretaria Municipal de Educação, Cultura, Turismo, Tecnologia e Inovação, Laranjeiras do Sul (PR).  Pedagoga pela Universidade Castelo Branco/UCB (RJ) e especialista em História, Arte e Cultura pela Universidade Estadual de Ponta Grossa/UEPG (PR).

Published

2025-08-01

How to Cite

Monkolski, J. G. de F., Hernaski, H., Monkolski, A., Reveliau, M. L., Tonin, L., & Cristo, M. R. (2025). THE USE OF ORIGAMI IN THE DEVELOPMENT OF LOGICAL THINKING, MOTOR COORDINATION, AND SOCIOEMOTIONAL GROWTH. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(8), 160–177. https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20517