DEVELOPMENT OF WEB SYSTEMS FOR SCHOOL MANAGEMENT: AN ANALYSIS OF FUNCTIONALITY, ACCESSIBILITY, AND SOCIAL IMPACT

Authors

  • Felipe Menezes de Abreu Universidade do Estado do Pará
  • Elias Ramos Quaresma Universidade do Estado do Pará
  • Jobson Junior Raiol de Oliveira Universidade do Estado do Pará
  • Yago Rodrigues Cabral Universidade do Estado do Pará
  • Paulo Cristiano Abreu de Jesus Universidade Federal do Piauí
  • Renilson da Costa Nascimento Universidade do Estado do Pará
  • Deivison Furtado Cabral Universidade do Estado do Pará
  • Glaucia Nunes de Lima Santos Universidade do Estado do Pará
  • Samira Dias Silva Universidade do Estado do Pará
  • Adrielly dos Reis Carvalhedo Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20504

Keywords:

School Management. Educational Technology. Web Systems.

Abstract

This article presents a qualitative and documentary analysis of the development of web-based systems applied to school management in Brazilian public institutions. Based on thirteen projects and academic works produced between 2021 and 2025, the study identifies solutions aimed at administrative organization, communication with the school community, inclusion of students with disabilities, pedagogical support, and sustainability. The analyzed systems demonstrate that technology can transform the school environment by promoting efficiency, accessibility, and integration across different sectors of educational institutions. Despite their variety, the initiatives share a common goal: to improve the quality of public education through digital process optimization and customized solutions. The research concludes that, although the systems are promising, their effectiveness depends on available technological infrastructure, user training, and support from educational networks. Thus, the study reinforces the importance of public policies that promote technological innovation as a tool to strengthen education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Menezes de Abreu, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará.

Elias Ramos Quaresma, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Jobson Junior Raiol de Oliveira, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Yago Rodrigues Cabral, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Paulo Cristiano Abreu de Jesus, Universidade Federal do Piauí

Pós-Graduado em Matemática, suas Tecnologias e o Mundo Do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí. 

Renilson da Costa Nascimento, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Deivison Furtado Cabral, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Glaucia Nunes de Lima Santos, Universidade do Estado do Pará

Graduação em Pedagogia, Universidade Paulista. Discente, Universidade do Estado do Pará.

Samira Dias Silva, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Adrielly dos Reis Carvalhedo, Universidade do Estado do Pará

Discente, Universidade do Estado do Pará. 

Published

2025-07-30

How to Cite

Abreu, F. M. de, Quaresma, E. R., Oliveira, J. J. R. de, Cabral, Y. R., Jesus, P. C. A. de, Nascimento, R. da C., … Carvalhedo, A. dos R. (2025). DEVELOPMENT OF WEB SYSTEMS FOR SCHOOL MANAGEMENT: AN ANALYSIS OF FUNCTIONALITY, ACCESSIBILITY, AND SOCIAL IMPACT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(7), 2997–3005. https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20504