EXPANDING THE POSSIBILITIES IN THE TRAINING OF COGNITIVE-BEHAVIORAL PSYCHOTHERAPISTS: FROM BASIC COMPETENCIES TO METACOMPETENCIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20478

Keywords:

Cognitive-behavioral therapy. Evidence-based clinical practice. Clinical competence. Supervision. Metacompetence.

Abstract

The training of a psychotherapist in Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) involves the development of a range of competencies—both general and specific—which requires the instructor to implement targeted learning strategies appropriate to each stage of training, from beginner to expert. Objective: To describe the possibilities of longitudinal training for professionals working with CBT and to discuss the central role of supervision and extended education in the implementation of learning strategies, based on teaching experience. Method: Experience report regarding supervision teaching at different levels, such as undergraduate, postgraduate (lato sensu), fellowships, and the role of scientific research methodology in supporting the best interventions. Results: Competency-based training or enhancement of the psychotherapist requires the supervisor to address skills ranging from generic or basic to advanced levels, such as clinical reasoning, action planning, use of metrics, and reflective practices, so that the psychotherapeutic process can be as effective as possible. Conclusion: Each level of training demands a specific degree of complexity, knowledge construction, and academic development due to the characteristics of the target audience and their knowledge base. Further research is encouraged to expand the understanding of the most effective techniques, assessments, and teaching-learning tools.

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Author Biographies

Roseli Lage de Oliveira, IP-USP

Psicóloga Clínica, Terapeuta Cognitiva Certificada pela Federação Brasileira de Terapias Cognitivas (FBTC), Doutora em Ciências pelo Núcleo de Neurociências e Comportamento do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IP-USP), Formação em Terapia do Esquema (2019) pela Wainer Psicologia, Formação Couples and Family Theory Course in Rational-Emotive Cognitive-Behavioral Theory and Techniques e Primary and Advanced Training Course in Rational-Emotive Cognitive-Behavioral Theory and Techniques pelo Albert Ellis Institute. Coordenadora, professora e supervisora do Curso de Especialização em Terapia Comportamental e Cognitiva (TCC) com ênfase em Saúde e Saúde Mental da Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo (FCMSCSP) e do Fellowship Psicoterapia em Terapia Cognitivo-Comportamental nesta mesma instituição; professora e supervisora do curso de TCC do AMBAN-IPq-HC-FMUSP. Atuou no Centro de Referência em Saúde para Idosos (CRI) do Estado de São Paulo e por dez anos na Unidade de Idosos do Centro de Atenção Integrada à Saúde Mental (CAISM-ISCMSP). Autora e coautora de capítulos de livro na área da TCC, saúde mental e envelhecimento. Parecerista em periódicos nacionais.  Link CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/0605509583923397  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0392-4546.

Paula Oliveira Silva, FCMSC-SP

Mestre em Ciências da Saúde pela FCMSC-SP (2016), formação em terapia com enfoque na sexualidade pelo INPASEX e em Terapia do Esquema pela Wainer (2018). Instrutora de Mindfulness pelo IPQ-HCFMUSP em 2020. Psicóloga clínica (UNISA - 2004) com 21 anos de experiência em atendimento com a Terapia cognitivo-comportamental, atuando principalmente em saúde mental, sexualidade, adolescência e adultos. Docente de Psicologia na Universidade Santo Amaro / UNISA, em diversas disciplinas e Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE). Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde e na Saúde Mental - Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. Link CV Lattes: https://lattes.cnpq.br/5285018332959167. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3117-0259.

Silvia Helena Modenesi Pucci, Universidade Santo Amaro

Doutora em Psicologia da Saúde pela Universidade do Minho, UMINHO - Portugal (com revalidação pela Universidade de Campinas / UNICAMP, setor Medicina - Brasil). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Psicologia Médica - UNIFESP. Especialista em Psico-Oncologia pelo Hospital do Câncer/ SP, Especialista em Dependência Química (Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP) e, Especialista em Promoção e Prevenção à Saúde em Álcool, Tabaco e Outras Drogas (UNIFESP). Supervisora e Docente de Psicologia na Universidade Santo Amaro / UNISA - Supervisora e Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde e na Saúde Mental – Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. Revisora de artigos Nacionais e Internacionais.  Link CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/0913875901013757 ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2258-007X.

Monica Gonçalves de Melo Teixeira, IPUSP

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Neurociência e Comportamento - IPUSP. Mestre pelo Departamento de Psicologia Clínica – IPUSP. Formação em terapia comunitária (SENAD 2006) e terapia com enfoque na sexualidade pelo INPASEX (2010). Especialização em Terapia Cognitivo-Comportamental FCMSCSP (2025). Psicóloga clínica (UNISA - 2005) com 20 anos de experiência atuando principalmente em saúde mental, sexualidade, adolescência e adultos. Nas áreas da saúde, educação e assistência social. Docente convidada do curso de Especialização em Terapia Cognitivo-Comportamental FCMSCSP e do curso de Especialização em Psiquiatria da Infância e Adolescência do Instituto de Ensino, Formação e Aperfeiçoamento - IEFAP.  Link CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/7573769289992252 ORCID:   https://orcid.org/0000-0002-9311-5071.

Published

2025-07-30

How to Cite

Oliveira, R. L. de, Silva, P. O., Pucci, S. H. M., & Teixeira, M. G. de M. (2025). EXPANDING THE POSSIBILITIES IN THE TRAINING OF COGNITIVE-BEHAVIORAL PSYCHOTHERAPISTS: FROM BASIC COMPETENCIES TO METACOMPETENCIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(7), 2931–2946. https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20478