THE IMPACT OF CHILDHOOD MEMORIES ON HUMAN FORMATION AND EDUCATION

Authors

  • Glauciany Deyvann Tenório de Almeida Sapucaia FAVENI

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20378

Keywords:

Childhood memories. Identity. Culture. Subjectivity. Education.

Abstract

This article investigates the influence of childhood memories on identity formation and the cognitive, affective, and social development of individuals. Through qualitative interviews, we analyzed autobiographical narratives that reveal how childhood experiences shape behaviors, values, and perspectives in adulthood. The research highlights that culture, family ties, and the social environment are structuring elements of these memories, with direct implications for pedagogical practice and the construction of a more empathetic and conscious society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glauciany Deyvann Tenório de Almeida Sapucaia, FAVENI

Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica – Faculdade FAVENI. Pós-Graduação Lato Senso em Psicopedagogia Institucional e Clínica – Faculdade SerIgy Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopatologia e Terapia Cognitivo -Comportamental - Faculdade Focus Pós-Graduação Lato Sensu em MBA em Liderança e Gestão Educacional – Faculdade Herrero Atualmente é Gestora Escolar - CMEI Professor Manoel Cecílio de Jesus.Graduação em Letras - Faculdade de Tecnologia e Ciência Graduação em Psicologia - Centro Universitário Cesmac Graduanda em Pedagogia -Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

Published

2025-07-31

How to Cite

Sapucaia, G. D. T. de A. (2025). THE IMPACT OF CHILDHOOD MEMORIES ON HUMAN FORMATION AND EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(7), 3006–3012. https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20378