DIGNITY, JUSTICE AND ETHICAL TRAINING: A PHILOSOPHICAL READING OF THE UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS (1948) IN THE LIGHT OF ARISTOTLE

Authors

  • Ismenia Evelise Oliveira de Castro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Eveline Denardi Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20337

Keywords:

Universal Declaration of Human Rights. Dignity. Ethics. Justice. Aristotle. Moral formation. Education. Conscience. Virtue.

Abstract

This article proposes a philosophical reading of the 1948 Universal Declaration of Human Rights (UDHR), focusing on the preamble and the ethical foundations that support its proclamation. It starts from the premise that human dignity, although proclaimed as an innate and universal right, is only realized when the subject is capable of taking it as a conscience, from a rational perspective and guided by transformative education that generates sensitivity to the world in which the said subject is inserted. In conjunction with and based on Aristotle's Nicomachean Ethics, the article explores the idea that the exercise of dignity requires the formation of character, the deliberate practice of virtues and the insertion of the individual in ethical relationships that enable this development from a rational perspective and from practice. The text also analyzes the notions of justice, freedom and otherness as complementary structures for the realization of human rights. It is concluded that the effectiveness of the UDHR depends, ultimately, on the construction of the subject, considering ethical and intellectual virtuosity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ismenia Evelise Oliveira de Castro, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestranda em Filosofia do Direito pela PUC-SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Advogada Trabalhista. Sócia Fundadora da De Castro Sociedade de Advogados. Advogada atuante em contencioso e consultoria trabalhista, bem como, em Compliance em relações de Trabalho. Pós-Graduada (Lato Sensu) em Gestão de Riscos de Fraudes e Compliance pela FIA/USP, tendo MBA em Gestão Estratégica na Advocacia, Direito e Administração pela EPD/SP.  

Eveline Denardi , Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Docente na Escola Paulista de Direito (EPD), no Programa de Mestrado “Soluções Extrajudiciais de Conflitos Empresariais” – disciplina Metodologia de Pesquisa e Ensino do Direito; Docente na Fundação Instituto de Administração (FIA), nos Cursos de MBA e Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão de Fraudes e Compliance – disciplina Metodologia de Desenvolvimento de Projetos; Docente na pós-graduação lato sensu do Instituto Presbiteriano Mackenzie; Pesquisadora do CNPq pelo Núcleo Dignidade Humana e Garantias Fundamentais na Democracia, da Faculdade de Direito da PUC-SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Consultora Acadêmica para a elaboração de textos científicos e revisora técnica-profissional neste segmento.  Foi Diretora da Divisão de Comunicação Institucional da PUC-SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Coordenadora do Editorial Jurídico da Editora Saraiva. Editora Sênior em Direito.

Published

2025-07-11

How to Cite

Castro, I. E. O. de, & Denardi , E. (2025). DIGNITY, JUSTICE AND ETHICAL TRAINING: A PHILOSOPHICAL READING OF THE UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS (1948) IN THE LIGHT OF ARISTOTLE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(7), 1234–1245. https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20337