THE USE OF ASSISTIVE TECHNOLOGIES IN SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICES: CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN TEACHING PRACTICE

Authors

  • Joelson Miranda Ferreira FICS
  • André José dos Santos Universidad Nacional Del Este
  • Bruno Pires Sombra Universidade Estadual do Ceará
  • Islandia Maria Rodrigues Silva FIOCRUZ
  • Renato Rodrigues da Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • José Luis dos Santos Universidad Nacional Del Este
  • Maria da Conceição Lima da Silva Universidad de la Integración de las Américas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.19882

Keywords:

Inclusion.Technologies.Adapted Resources.

Abstract

The use of Assistive Technologies (ATs) in Specialized Educational Services (SEAs) represents an essential strategy to ensure the inclusion and full development of students with disabilities, global developmental disorders and high abilities/giftedness. These technologies include resources, services and tools that favor communication, mobility, learning and autonomy of students, promoting their active participation in the school process. However, their implementation in teaching practice still faces several challenges, such as the lack of ongoing training for teachers, the lack of adequate equipment in educational institutions, the absence of effective public policies and the difficulty of articulating regular education and SEAs. Many teachers report insecurity when using assistive technologies, especially when they do not receive technical or pedagogical support for this purpose. Despite these obstacles, the presence of ATs also reveals countless possibilities: it favors the adaptation of teaching materials, expands the forms of expression of students and strengthens the personalization of teaching, respecting the particularities of each subject. For these possibilities to materialize, it is essential to invest in critical and reflective teacher training, in accessible school infrastructure and in inclusive policies that value the AEE as a space for pedagogical innovation. In this way, the use of assistive technologies can cease to be an isolated resource and become an effective part of a truly inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joelson Miranda Ferreira, FICS

Doutor em Ciências da Educação (FICS), Mestre em Tecnologias Emergentes na Educação (MUSTUNIVERSITY), Especialista em Gestão Escolar, Especialista em Tutoria em Educação a Distância, Lattes. https://lattes.cnpq.br/9470397824342088.

André José dos Santos, Universidad Nacional Del Este

Mestre em Educação, com Ênfase em Gestão da Educação Superior - Universidad Nacional Del Este - UNE - Paraguay.Secretaria de Educação de Pernambuco.Campus Km 8 Acaray, Calle Universidad Nacional del Este y Rca. del Paraguay, Barrio San Juan Ciudad del Este Alto Paraná – Paraguay ,Lattes: https://lattes.cnpq.br/4690298802396604.

Bruno Pires Sombra, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Ciências Físicas Aplicadas pela Universidade Estadual do Ceará, Av. Dr. Silas Munguba, 1700 - Campus do Itaperi, Fortaleza, CE, Professor EBTT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8830451194486054.   

Islandia Maria Rodrigues Silva, FIOCRUZ

Mestre em Epidemiologia em Saúde Pública Instituição: ENSP-FIOCRUZ, R. Leopoldo Bulhões, 1480 - Manguinhos, Rio de Janeiro - RJ, CEP 21041-210, Lattes: http://lattes.cnpq.br/4370487896972880.

Renato Rodrigues da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais,Av. Alfredo Balena, 190, Santa Efigênia - Belo Horizonte/MG - CEP 30130-100, Lattes: http://lattes.cnpq.br/9049482480674032.

José Luis dos Santos, Universidad Nacional Del Este

Mestre em Educação, com Ênfase em Gestão da Educação Superior - Universidad Nacional Del Este - UNE - Paraguay.Município do Cabo de Santo Agostinho-PE. del Paraguay, Barrio San Juan Ciudad del Este Alto Paraná – Paraguay,

Maria da Conceição Lima da Silva, Universidad de la Integración de las Américas

Doutora em Ciências da Educação pela Universidad de la Integración de las Américas – UNIDA. Pedagoga na Secretaria Municipal de Educação - Rua Maceió, 2549 – Parque 10 de Novembro, Manaus – AM, Lattes: http://lattes.cnpq.br/2396150037922221.

Published

2025-06-17

How to Cite

Ferreira, J. M., Santos, A. J. dos, Sombra, B. P., Silva, I. M. R., Silva, R. R. da, Santos, J. L. dos, & Silva, M. da C. L. da. (2025). THE USE OF ASSISTIVE TECHNOLOGIES IN SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICES: CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN TEACHING PRACTICE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(6), 3595–3607. https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.19882