ENVIRONMENTAL EDUCATION, SUSTAINABILITY AND RESEARCH-BASED SCIENCE TEACHING: A LITERATURE REVIEW

Authors

  • Anna Julia Silva Vieira Universidade Estadual do Maranhão
  • Ilna Gomes da Silva Universidade Estadual do Maranhão
  • Jackson Ronie Sá-Silva Universidade Estadual do Maranhão
  • Adilson Luís Pereira Silva Universidade Esatdual do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.19832

Keywords:

Sustainability. Environmental Education. Research-Based Science Teaching.

Abstract

This review article proposes a theoretical reflection on the intersection between environmental education, sustainability and the Teaching of Sciences through Inquiry (EnCI) with the aim of contributing to the development of didactic strategies that value the development of sustainable educational and socio-environmental actions. The theoretical reflection was based on the qualitative analysis of 14 (fourteen) scientific articles from in-depth reading using the theoretical-methodological foundations of Bardin's Content Analysis. As a result, we highlight the indication of teacher training related to the development of critical environmental education, under the theoretical contribution of EnCI, with the aim of promoting integration between Basic Education and universities, with the development of pedagogical practices that contemplate the diversity of educational and socio-environmental contexts. Finally, the analysis of the 14 articles revealed a consensus among the authors on the importance of working on the theme of sustainability through methodological resources such as investigative teaching sequences, thus promoting the problematization of a critical, reflective and citizen-oriented environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Julia Silva Vieira, Universidade Estadual do Maranhão

Especialista em Ensino de Ciências “Ciência é 10!” pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Ilna Gomes da Silva, Universidade Estadual do Maranhão

Mestra em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos pela Universidade Federal da Paraíba. Professora do Departamento de Química da Universidade Estadual do Maranhão e membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências, Saúde e Sexualidade (GP-ENCEX / UEMA / CNPq). 

Jackson Ronie Sá-Silva, Universidade Estadual do Maranhão

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor no Departamento de Biologia da Universidade Estadual do Maranhão (DBIO-UEMA). Professor no Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN-UEMA). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Maranhão (PPGE-UEMA). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Inclusiva em Rede da Universidade Estadual Paulista e Universidade Estadual do Maranhão (PROFEI-UNESP-UEMA). Líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências, Saúde e Sexualidade (GP-ENCEX / UEMA / CNPq). 

Adilson Luís Pereira Silva, Universidade Esatdual do Maranhão

Doutor em Química pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor do Departamento de Química da Universidade Estadual do Maranhão e membro do GP-ENCEX / UEMA / CNPq. Coordenador do Curso de Especialização em Ensino de Ciências “Ciência é 10!” da Universidade Estadual do Maranhão.

Published

2025-06-14

How to Cite

Vieira, A. J. S., Silva, I. G. da, Sá-Silva, J. R., & Silva, A. L. P. (2025). ENVIRONMENTAL EDUCATION, SUSTAINABILITY AND RESEARCH-BASED SCIENCE TEACHING: A LITERATURE REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(6), 2874–2890. https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.19832