ANALYSIS OF THE PSYCHOLOGICAL IMPACT OF PARENTAL ABSENCE AT LICEU AUGUSTO KATCHITIOPOLOLO DO BAILUNDO

Authors

  • Maria Isabel Kativa Muanassala Muanza Félix Instituto Superior Politécnico Caála
  • Inácia do Céu Espírito Santo Diogo ISCED
  • Mário Graça da Costa Instituto Superior Politécnico Caála https://orcid.org/0000-0002-6667-9576

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19098

Keywords:

Psychological impact. Parental absence. Sadness. Anxiety and lack of motivation.

Abstract

This study aims to analyze the psychological impact of parental absence at the Augusto Katchitiópolo Rei EKUKUI IV High School in Bailundo, understanding how this reality influences the emotional, social and educational well-being of adolescents. As a data collection technique, a descriptive and exploratory research of a qualitative nature was used involving a sample of 39 students, who answered semi-structured questionnaires with multiple choice, open and closed questions and direct observations. The results reveal a significant prevalence of adolescents between 15 and 18 years old, with emphasis on the male gender (72%) and a predominance of 12th grade students (64%). Among them, only 44% live with both parents; the rest live with only one guardian or live alone, reflecting more fragile family structures. Parental absence directly affects the self-esteem of 62% of students, concentration (54%) and school performance (77%), in addition to triggering feelings of sadness, anxiety and demotivation. Although 69% of adolescents demonstrate emotional resilience, many face emotional difficulties, with family dialogue (49%) and support from friends (21%) being the main coping strategies. Thus, the pent-up demand for psychological support at school stands out, desired by 41% of students. Students' suggestions include psychological counseling (46%), support groups (36%) and greater teacher involvement (18%). It is concluded that parental absence has generated significant impacts on student development, highlighting the urgent need for educational policies and institutional strategies that integrate psychological and emotional support into the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Isabel Kativa Muanassala Muanza Félix, Instituto Superior Politécnico Caála

Licenciada em Ciências de Educação pelo ISCED – Huambo, Mestre em Psicologia Clínica pela CESPO-Portugal, Directora do Liceu Augusto Catchitiopololo Rei Ekuikui IV do Bailundo,  Docente nos Departamentos de Ensino, Investigação, Inovação e Produção em Ciências da Saúde e do Departamentos de Ensino, Investigação, Inovação e Produção em Ciências da Educação  nas coordenações dos Cursos de Psicologia, História  e Ensino Primário afectos do Instituto Superior Politécnico Caála.

 

Inácia do Céu Espírito Santo Diogo, ISCED

Licenciada em Ciências de Educação pelo ISCED – Huambo, Mestranda  em Ciências da Educação pelo ISCED – Huambo, Docete e  Coordenadora do Curso de Psicologia afecto ao Departamento de Ensino, Investigação, Inovação e Produção em Ciências da Saúde  do Instituto Superior Politécnico Caála.

Mário Graça da Costa, Instituto Superior Politécnico Caála

Doutor em Educação na linha de pesquisa em Administração, Organização e Gestão de Centros Educativos 1 pela UNINI-MX. Mestre em Educação Especializado em Administração, Organização e Gestão de Centros Educativos  pela  UNIATLÂNTICO-Espanha,  Pó-graduado  em  Administração  Autarquica  pelo  Instituto  de Cooperação Jurídica da Faculdade de Direito da Universidade de Lisboa-Portugal, Pós-graduado em Pedagogia e Gestão de Projectos-USJ, Pós-graduado  em Estatística Descritiva com SPSS para docentes Universitários e Investigadores pela Rede de Formação de Professores da America Latina, Pó-graduado em Gestão Educacional pela  UNIATLÂNTICO,  Pó-graduado  em  Pedagogia  e  Didática  pela  Universidade  Federal  de  Santa  Maria. Formado em Empreendedorismo e Inovação pela Kairós – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Educacionais da Universidade Federal de Santa Maria – Brasil e pelo Instituto Politécnico de  Setúba-Portugal  através  do  Projecto  ENVOLVER.  Professor  do  Instituto  Superior  Politécnico  Caála, Licenciado em Engenharia Informática e Computadores pelo ISP-HBO da UJES. Membro efectivo do Grupo de pesquisa Interdisciplinar em Educação e sua Influência no Processo de Ensino e Aprendizagem da UNINI- México,  Membro  efectivo do  Conselho  Científico  do  Centro  de  Investigação  Pós-graduada  SAMAYONGA, Investigador Internacional na área de Educação e membro efectivo da Ordem dos Engenheiros de Angola com Cédula Profissional n.3484., participa em vários eventos Internacionais sobre Inteligência Artificial pela PUC-São Paulo-Brasil, PUC- Goiás-Brasil, Sociedade Psicanalítica SUMMUS-Brasil, Chefe de Departamentos de Ensino, Investigação, Inovação e Produção em Ciências da Educação do ISP-Caála. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6667-9576.

Published

2025-05-15

How to Cite

Félix, M. I. K. M. M., Diogo, I. do C. . E. S., & Costa, M. G. da. (2025). ANALYSIS OF THE PSYCHOLOGICAL IMPACT OF PARENTAL ABSENCE AT LICEU AUGUSTO KATCHITIOPOLOLO DO BAILUNDO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(5), 3612–3633. https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19098