AVALIAÇÃO DAS POTENCIALIDADES DOS CURSOS ONLINE ABERTOS E MASSIVOS (MOOCS): FORMAÇÃO DOCENTE COLABORATIVA EM REDE

Authors

  • Fabiana Soares Dos Santos Poschi Centro Universitário  da Região da Campanha
  • Sandra Dutra Piovesan Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.1873

Keywords:

Collaborative learning. Networking. Connectivism.

Abstract

The study deals with the modality of MOOCs course (Open and Massive Online Courses) with a focus on knowing their potential for the continuing education of academic teachers, inserting them in a collaborative and networked education system. The research points out the characteristics of MOOCs, the foundations of creation, the relationships between adherence, complexity and connectivism in these learning environments; and it verifies what the scientific literature reveals about the predominance of collective intelligence in the development of MOOCs. It uses an integrative literature review method, a descriptive-exploratory study with a qualitative approach. The study concludes that the context of MOOCs favors mediated experiences; due to the broadening of the spatiotemporal dimensions of communication between individuals. The hypothesis highlighted is positive that MOOCs are effective instruments for triggering cooperative learning, favoring the democratization of knowledge, and the exercise of collective intelligence in the educational domain.

Author Biographies

Fabiana Soares Dos Santos Poschi, Centro Universitário  da Região da Campanha

Professora de Educação Infantil, séries iniciais e de Língua Portuguesa na Educação de Jovens e Adultos EJA. Graduada em Letras/Espanhol e Respectivas Literaturas pelo Centro Universitário  da Região da Campanha -URCAMP, pós-graduada em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, mestranda no Curso de Mestrado Acadêmico em Ensino pela Universidade Federal do Pampa  -UNIPAMPA (Campus Bagé RS). Orcid:https://orcid.org/0000-0001-6939-5133. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8577754176214206. Email: fabyysoares2014@gmail.com.

Sandra Dutra Piovesan, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Informática em Educação. Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade de Cruz Alta (2006), graduação em Programa Especial de Graduação e Formação de Professores pela Universidade Federal de Santa Maria, equivalente a Licenciatura em Computação (2012) , Mestrado em Informática pela Universidade Federal de Santa Maria (2011) e Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015). Atualmente é pesquisadora da Universidade Federal de Santa Maria e da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e professora na Universidade Federal do Pampa, curso de Engenharia de Computação e Mestrado em Ensino. Tem experiência na área de Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguagem Formais e Autômatos, Educação à Distância, Informática na Educação e Ambientes Imersivos.. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3175-867X. Email: sandrapiovesan@gmail.com.

Published

2021-08-31

How to Cite

Poschi, F. S. D. S. ., & Piovesan, S. D. . (2021). AVALIAÇÃO DAS POTENCIALIDADES DOS CURSOS ONLINE ABERTOS E MASSIVOS (MOOCS): FORMAÇÃO DOCENTE COLABORATIVA EM REDE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(8), 112–122. https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.1873