EDUCATION AND CONTEMPORARY CHALLENGES FOR PROFESSIONAL ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18708

Keywords:

Education. Work. Skills. Market. Technology.

Abstract

Technological advancements and transformations in social and economic models directly impact career choices and labor market demands. In this dynamic scenario, education faces the challenge of preparing students for emerging careers, many of which do not yet exist. This article discusses the importance of integrating technical skills (hard skills) and socio-emotional skills (soft skills) in professional training. While technical skills ensure the efficient execution of specific functions, socio-emotional skills—such as creativity, adaptability, and emotional intelligence—are essential for workforce integration and success. Specialized literature, including studies by Tony Wagner (2014), Daniel Goleman (2000), and reports from the World Economic Forum (2016), reinforces the growing demand for interpersonal and cognitive competencies. Additionally, the role of technical education in preparing students for a flexible and globalized labor market, as advocated by Claudia Costin (2017), is highlighted. It is concluded that the ideal professional training must integrate technical knowledge and socio-emotional development, ensuring that individuals are prepared for the challenges and uncertainties of contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Stein Graeff, Christian Business School

Curso Doutorado em Ciências da Educação na Instituição Christian Business School. Mestre em Letras- Estudos Línguísticos pela Universidade de Passo Fundo, Graduada em Letras - Português e Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade de Passo Fundo (2003). Atualmente, atua como Coordenadora Pedagógica na Rede Salvatoriana. Possui experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística e Gestão de equipes. Especialista em Psicopedagogia e Neuropsicopedagogia, Pós-graduada em Supervisão - Gestão e Orientação Escolar, Metodologias ativas de aprendizagem, Liderança e desenvolvimento de equipes, MBA em Desenvolvimento de Pessoas, Direitos Humanos, Processos de aprendizagem, Desenvolvimento e Alfabetização e Psicologia da Educação. Pós-graduada em Teologia Religiosa, Aconselhamento e Psicologia Pastoral e Lideranças Salvatorianas.

Diógenes Gusmão, Christian Business School

Orientador do mestrando em ciências da educação pela Christian Business School. Doutor em biologia pela UFPE.  https://orcid.org/0000-0002-9230-3409.

Published

2025-04-09

How to Cite

Graeff, P. S., & Gusmão, D. (2025). EDUCATION AND CONTEMPORARY CHALLENGES FOR PROFESSIONAL ACTIVITY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(4), 1290–1303. https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18708