VISUAL IMPAIRMENT AND BLINDNESS: CONCEPTS, CHALLENGES AND INCLUSION

Authors

  • Sandra Maria de Miranda Souza UEMA
  • Edilson da Silva Oliveira FEMAF
  • Nilcemonica Pessoa Lopes UPAP
  • Lilian Gomes Brito de Carvalho UEMA
  • Olindina Andreza Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.18378

Keywords:

Visual impairment. Blindness. Challenges and strategy.

Abstract

This article addresses visual impairment and blindness, highlighting their concepts, the challenges faced by blind or visually impaired individuals, and inclusive strategies within educational and social contexts. The research aims to foster a deeper understanding of the subject and present pathways to full inclusion. Based on a bibliographic methodology, it analyzes inclusive practices and relevant public policies. The study concludes that inclusion requires structural, pedagogical, and attitudinal adaptations to ensure equal opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria de Miranda Souza, UEMA

Pós-graduação- Gestão Orientação e Supervisão Escolar - FTED; Professora: município de Estreito – MA, Escola:  Unidade Integrada Virgílio Franco. Pedagogia - UEMA; 

Edilson da Silva Oliveira, FEMAF

Mestrado em Ciências da Educação pela Universidade Politécnica e Artística do Paraguai - UPAP. Professor da rede Pública Municipal de Ensino de Pedeiras-MA, atualmente exercendo função de Gestor Escolar. Secretário Acadêmico da Faculdade de Educação Memorial Adelaide Franco - FEMAF em Pedreiras – Maranhão.

Nilcemonica Pessoa Lopes, UPAP

Mestrado em Ciências da Educação pela Universidade Politécnica e Artística do Paraguai -UPAP. Professora da rede pública municipal de ensino de Poção de Pedras -MA.

Lilian Gomes Brito de Carvalho, UEMA

Licenciatura em Letras, UEMA, 03/04/2007, Pós-graduação latu sensu em língua portuguesa e literatura na área de conhecimento em educação, Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin, 20/05/2011, professora de língua inglesa ensino fundamental pela prefeitura de estreito-ma.

Olindina Andreza Ribeiro

Mestra em ciências da educação. Professora.

Published

2022-02-28

How to Cite

Souza, S. M. de M., Oliveira, E. da S., Lopes, N. P., Carvalho, L. G. B. de, & Ribeiro, O. A. (2022). VISUAL IMPAIRMENT AND BLINDNESS: CONCEPTS, CHALLENGES AND INCLUSION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(2), 1402–1410. https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.18378