INDIGENOUS EDUCATION IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18230

Keywords:

Indigenous education. Indigenous schools. Cultural diversity.

Abstract

Indigenous education in Brazil has gone through different phases, from the Jesuit catechization in the Colonial period to the recognition of differentiated education in the Federal Constitution of 1988. This study investigates the challenges and advances of this educational modality, analyzing historical, legislative and structural aspects. The research, of a bibliographic and documentary nature, shows that, despite the favorable regulatory framework, the implementation of indigenous education still faces significant barriers, such as the precariousness of school infrastructure, the shortage of qualified teachers and the threat to linguistic diversity. In addition, curricular standardization and the lack of specific teaching materials compromise the appreciation of indigenous knowledge. The results indicate that investments in teacher training, in the structure of schools and in the production of appropriate pedagogical content are fundamental to guarantee an effective intercultural and bilingual education. It is concluded that, although there have been advances, indigenous education still needs more effective public policies to consolidate its proposal of inclusive and culturally respectful teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daurineth Alves Prado, Faculdade Futura

Licencianda em Pedagogia. Faculdade Futura.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura de Votuporanga. Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Graduada em Letras (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Direito (UNIFEV).  Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4672-6013.

Tiago Moreno Lopes Roberto, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia (UNIFEV); Licenciado em Pedagogia (UNIBF); Mestre em Psicologia da Saúde (FAMERP); Doutorando em Ciências da Saúde (FAMERP); Especialista em Saúde Mental (FUTURA); Especialista em ABA (FUTURA); Gestor de Políticas Acadêmicas (FUTURA); Docente no Curso de Psicologia e Odontologia (UNIRP). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5689-7468

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestrado em Matemática (UNESP). Docente da Faculdade Futura de Votuporanga Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0238-5058

Amanda da Silva Cuim, Faculdade Futura

Docente na Faculdade Futura de Votuporanga. Docente na Prefeitura de Votuporanga. Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). Especialista em Educação Infantil e Ensino Fundamental, Coordenação Pedagógica (UFSCAR). Graduada em Pedagogia (UNIFEV). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6274-3526

Melka Carolina Faria Catelan, Faculdade Futura

Docente na Faculdade Futura. Graduada em Matemática (UNESP) Graduação em Pedagogia ( Centro de Educação Continuada) Mestrado em Matemática (UNESP); Coordenadora de Área (SEE/SP). Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0241-4058.

Published

2025-02-27

How to Cite

Prado, D. A., Oliveira, E. A. de, Roberto, T. M. L., Mendes, I., Cuim, A. da S., & Catelan, M. C. F. (2025). INDIGENOUS EDUCATION IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION IN BRAZIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(2), 2575–2582. https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18230