THE INTEGRATION OF TECHNOLOGIES INTO TEACHING PRACTICES IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18057

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies. Early years of elementary school. Teacher training

Abstract

This article explores the integration of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) in the Brazilian educational context, emphasizing the need for educators to adapt to the new demands brought about by the digital transformation. The research analyzes the historical evolution of technology in education, highlighting the importance of normative documents such as the Law of Guidelines and Bases (LDB) and the National Common Curricular Base (BNCC) in promoting the pedagogical use of DICTs. According to bibliographic research, the regular and integrated use of technologies can improve the quality of teaching and student learning, creating an environment rich in information exchange and promoting mediation between educators and students, especially in the early years of elementary school, when children undergo significant changes in their internal development process and with others, through interactivity. However, its effectiveness depends on adequate teacher training, institutional support, and the educational context. The integration of ICTs in education is an urgent need, which must be addressed in a planned manner to truly transform teaching and learning, in accordance with the demands and characteristics of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Santos Silva, Faculdade Futura

Licenciada em Pedagogia. Faculdade Futura.

Beatriz Aparecida Costa Pereira, Faculdade Futura

Licenciada em Pedagogia. Faculdade Futura.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura de Votuporanga. Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Graduada em Letras (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Direito (UNIFEV).  Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4672-6013.

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestrado em Matemática (UNESP)  Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0238-5058.

Amanda  da Silva Cuim, Faculdade Futura

Docente na Faculdade Futura de Votuporanga. Docente na Prefeitura de Votuporanga. Mestre em Ensino e Processos  Formativos (UNESP). Especialista em Educação Infantil e Ensino Fundamental, Coordenação Pedagógica (UFSCAR). Graduada em Pedagogia (UNIFEV). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6274-3526.

 Melka Carolina Faria Catelan, Faculdade Futura

Graduada em Matemática (UNESP) Graduação em Pedagogia( Centro de Educação Continuada) Mestrado em Matemática (UNESP); Docente na Faculdade Futura. Coordenadora de Área (SEE/SP). Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0241-4058.

Tiago Moreno Lopes Roberto, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia (UNIFEV); Licenciado em Pedagogia(UNIBF); Mestre em Psicologia da Saúde (FAMERP); Doutorando em Ciências da Saúde (FAMERP); Especialista em Saúde Mental (FUTURA); Especialista em ABA (FUTURA); Gestor de Políticas Acadêmicas (FUTURA); Docente no Curso de Psicologia e Odontologia (UNIRP). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5689-7468.

Published

2025-02-03

How to Cite

Silva, D. S., Pereira, B. A. C., Oliveira, E. A. de, Mendes, I., Cuim, A. da S., Catelan, MelkaC.F., & Roberto, T. M. L. (2025). THE INTEGRATION OF TECHNOLOGIES INTO TEACHING PRACTICES IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(2), 103–117. https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18057