ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ETHICAL ISSUES IN THE LABOR MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i12.17613

Keywords:

Artificial Intelligence. Ethics. Job Market.

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has become a constant element in daily activities, with AI-based technologies being used in common situations and generating expectations for improvements in products and services. The rapid advancement of AI technologies, such as data extraction, storage, transmission and processing, has led to the emergence of big data, which requires advanced tools to extract valuable information. AI has become a research hub, integrating products and services, generating social and economic benefits. However, its impact on the job market is a major challenge, as some professions may disappear as new responsibilities emerge. AI can also reduce people’s exposure to repetitive and repetitive activities, reducing work time and providing more time for family, friends and leisure. To ensure trustworthy and responsible AI, it must adhere to laws, follow ethical values ​​and be technically and socially robust. AI must address issues such as fairness, transparency and privacy, and regulation to reduce risks. AI must promote a better quality of life for all, in a fair and inclusive way.

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Author Biographies

Fernando Henrique Barros Mainardi, Faculdade Futura

Docente nos cursos de Administração, Ciências Contábeis e Tecnólogo em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura  eTeologia da Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC) Graduado em Administração pelo Centro universitário de Votuporanga (UNIFEV) e Teologia pela Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC), Especialista em Mercado Financeiro e Banking pela Unicesumar e Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil Orcid: 0009-0005-7588-6912.

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade Futura. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestrado em Matemática (UNESP) Orcid: 0000-0003-0238-5058.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV).Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV)Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4672-6013.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da Faculdade Futura.  Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP), Orcid: 0000-0002-2202-309X.

Glaucimarcos Fakine Marsoli, Faculdade Futura

Docente da Universidade Brasil Fernandópolis - SP e Faculdade Futura (Grupo Educacional Faveni) Votuporanga -SP. Graduado em Ciências Econômicas pela Fundação Educacional de Fernandópolis (2004), em Administração de Empresas pela Fundação Educacional de Fernandópolis.

Tiago Moreno Lopes Roberto, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia.  Licenciado  em  Pedagogia.  Especialista  em  Saúde  Mental.  Mestre  em Psicologia da Saúde -FAMERP,  Doutorando  em  Ciências  da  Saúde -FAMERP,  Graduando  em Sociologia -UNIFAVENI, Gestor de Políticas Acadêmicas da Faculdade Futura, Docente do Curso de Psicologia e Odontologia-UNIRP.

Published

2024-12-18

How to Cite

Mainardi, F. H. B., Mendes, I., Oliveira, E. A. de, Silva, S. D. da, Marsoli, G. F., Roberto, T. M. L., & Pereira, J. A. B. F. G. (2024). ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ETHICAL ISSUES IN THE LABOR MARKET. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(12), 3187–3199. https://doi.org/10.51891/rease.v10i12.17613