ACCESS AND PERMANENCE OF BLACK PEOPLE IN POSTGRADUATE COURSES AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ, BELÉM CAMPUS

Authors

  • Rafael da Silva Paiva Universidade Federal do Pará
  • José Luis Morais Franco Instituto Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.17450

Keywords:

Retention policies. Educational inequality. Racial inclusion.

Abstract

This article analyzes the access and retention of individuals in graduate studies at UFPA at the master's and doctoral level of both sexes belonging to the ethnic-racial group classified as black. Methodologically, we chose to apply a questionnaire made using Google Forms and then the results were analyzed. The data reveal that the path to entering graduate school was full of challenges, but overcome with perseverance, 40%. Regarding the main challenges they encounter along the path of graduate studies, it is possible to note that the financial difficulty in paying for studies. In addition, insecurity regarding the choice of an academic career was a point highlighted by the interviewees. It is clear that the lack of guidance and the conciliation with work and studies say a lot about the lack of educational policies that allow students to remain. Therefore, it is essential to expand educational policies that allow black students to remain in graduate studies at UFPA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael da Silva Paiva, Universidade Federal do Pará

Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural da Amazônia (2022), especialização em Educação Especial Inclusiva e Libras pela Faculdade Estratego (2023), especializando em Educação para as Relações Étnico-Raciais pelo Instituto Federal do Pará (2023), mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Federal do Pará (2023). Foi professor no NPE Prepara Vestibulares, onde ministrou disciplinas de Biologia e Química. Foi instrutor de cursos livres na Amazon cursos. Desenvolve pesquisas sobre clima e dinâmica socioambiental na Amazônia, assim como tem interesse em estudos que analisam uso e cobertura do solo. 

José Luis Morais Franco, Instituto Federal do Pará

Licenciado Pleno em Ciências da Religião pela Universidade do Estado do Pará (2009); Graduado em História (Licenciatura/Bacharelado) pela Universidade Federal do Pará (2010). É Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Pará (2013). Doutor em Antropologia Social PPGA/UFPA (2018). É professor Efetivo do Instituto Federal do Pará - Campus Tucuruí. Tem interesse nas discussões sobre Arte e Cultura; Direitos Humanos, Ciências da Religião; Religiosidade; Religiões de Matrizes Africanas e Afro-brasileiras; Movimentos Sociais Rurais e Urbanos; Movimentos LGBTTQIA+; Populações Tradicionais; Povos Indígenas; Fotografias e Poesias. 

Published

2025-01-15

How to Cite

Paiva, R. da S., & Franco, J. L. M. (2025). ACCESS AND PERMANENCE OF BLACK PEOPLE IN POSTGRADUATE COURSES AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ, BELÉM CAMPUS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(1), 1356–1367. https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.17450