CURRENT APPROACHES TO ENDODONTIC TREATMENT OF PERMANENT TEETH WITH INCOMPLETE RHIZOGENESIS: LITERATURE REVIEW

Authors

  • Nicole Dórea Souza Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas
  • Pedro Ernesto Elias D'Assumpção Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas
  • Emanuel Vieira Pinto FACISA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.17133

Keywords:

Incomplete rhizogenesis. Endodontic treatment. Permanent teeth. Clinical protocols. Intracanal medications.

Abstract

This paper reports on the clinical challenge presented by endodontic treatment in permanent teeth with incomplete root formation. The complexity involved in these cases requires an in-depth understanding of the techniques used, as well as a critical evaluation of the intracanal medications employed. These teeth have anatomical characteristics such as thin dentinal walls, open apex, divergent canal, incomplete root and unfavorable crown-root relationship, which make root canal treatment difficult and directly influence the success of endodontic treatment. Are dentists adequately trained to diagnose and treat permanent teeth with incomplete root formation? The general objective of the study is to evaluate the training of these professionals, considering the techniques, medications and clinical protocols available. The specific objectives are to analyze the advantages and limitations of the treatment techniques, investigate the intracanal medications commonly used and present effective clinical protocols for endodontic treatment in patients with incomplete root formation. The methodology adopted is exploratory, integrating qualitative and quantitative methods for an understanding of endodontic treatment, in the SCIELO and PUBMED databases based exclusively on scientific studies, without conducting field interviews. The expected results include a comprehensive view of specific anatomy and physiology, identification of advantages and limitations in existing techniques, an analysis of intracanal medications and practical recommendations to optimize clinical protocols. This work aims to contribute to the advancement of knowledge in the area and offer subsidies for a more informed and effective endodontic practice in cases of incomplete rhizogenesis.

Author Biographies

Nicole Dórea Souza, Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas

Graduanda em Odontologia pela Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas.

Pedro Ernesto Elias D'Assumpção, Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas

Professor-Orientador, Docente na Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas.Bolsista CNPq com o Projeto: Saúde Bucal e Comunidade; Mestrando em Saúde da Família - PROFSAÚDE UFSB-FIOCRUZ; Graduado em Odontologia UniFOA Volta Rendoda - RJ 2005; Pós-graduado Endodontia ABO - RJ Barra Mansa - 2008; Pós graduado Ortodontia IBPO-FacSete Tx de Freitas BA - 2021; Docente Anatomia Cabeça e Pescoço Pitágoras Teixeira de Freitas - BA até 2019; ATUALMENTE: Preceptor Estágio Supervisionado SUS/FACISA Itamarajú - BA; Docente Saúde Coletiva, Dentística Restauradora e Terapêutica Medicamentosa.

Emanuel Vieira Pinto, FACISA

Mestre em Gestão. Social, Educação e Desenvolvimento Regional, no Programa de Pós-Graduação STRICTO SENSU da Faculdade Vale do Cricaré - UNIVC (2012 -2015 ). Especialista em Docência do Ensino Superior Faculdade Vale do Cricaré Possui graduação em BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO pela Universidade Federal da Bahia (2004 - 2009). Possui graduação em Sociologia pela Universidade Paulista (2017-2020) Graduação em Pedagogia. FAVENI-FACULDADE VENDA NOVA DO IMIGRANTE (2021 - 2024) Atualmente é coordenador da Biblioteca da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas da Bahia. Coordenador do NTCC FACISA, Pesquisador Institucional do sistema E-MEC FACISA, Recenseador do Sistema CENSO MEC FACISA. Coordenador do NTCC e NUPEX FACISA. Avaliador da Educação Superior no BASis MEC/INEP. ORCID: 0000-0003-1652-8152

 

Published

2024-11-29

How to Cite

Souza, N. D., D’Assumpção, P. E. E., & Pinto, E. V. (2024). CURRENT APPROACHES TO ENDODONTIC TREATMENT OF PERMANENT TEETH WITH INCOMPLETE RHIZOGENESIS: LITERATURE REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(11), 7432–7445. https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.17133