SOCIAL ANXIETY DISORDER IN ADOLESCENCE FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE-BEHAVIORAL THEORY: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

  • Débora Oliveira de Jesus UNISA
  • Paula Oliveira Silva UNISA
  • Silvia Helena Modenesi Pucci UNISA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16904

Keywords:

Cognitive Behavioral Therapy. Social Anxiety Disorder. Social Phobia. Adolescence.

Abstract

Objective: This study aimed to present the main techniques and interventions of Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) in the treatment of Social Anxiety Disorder (SAD) in adolescence. Method: An integrative review of randomized clinical trials (RCTs) with adolescents (13-18) with Social Anxiety Disorder was carried out, selected from the main health databases Cochrane, Pubmed and Virtual Health Library (BVS), considering the last 5 years. Results: The samples analyzed suggest that CBT techniques, when adapted to the specific aspects of SAD in adolescence, promote a significant reduction in SAD symptoms. The investigation of the selected studies demonstrated that the most used assessment instruments to measure symptoms were: ADIS-C/P, ASAQ, ASBQ, ASCQ, LSAS-CA-SR, Mini-SPIN and DASS. The main techniques used in the RCTs included psychoeducation of the cognitive model, fear hierarchy, reduction of safety and avoidant behaviors, exposure, development of problem-solving skills, relapse prevention, goal review, and future planning. Conclusion: Early treatment of SAD is essential to reduce harm and suffering in the subject's adult life. Individual or group CBT, when specifically adapted for treatment in adolescents, obtained satisfactory preliminary results compared to the standard treatment established for adults. Online support has been shown not to replace structured treatment with a specialized professional, however, CBT provided over the internet through support and modules suggests that it is superior to no intervention at all. Thus, internet support suggests that it is effective for patients who have not adhered to standard treatment, in addition to offering a favorable cost-benefit ratio, being a more accessible treatment.

Author Biographies

Débora Oliveira de Jesus, UNISA

Graduanda do curso de Psicologia pela Universidade Santo Amaro – Unisa. Certificação de extensão universitária do Curso de Formação em Terapia Cognitivo-comportamental pela Faculdade FaCiencia e Grupo PBE em 2024. CV lattes: http://lattes.cnpq.br/7276989108439670

Paula Oliveira Silva, UNISA

Mestre em Ciências da Saúde pela FCMSC-SP (2016), formação em terapia com enfoque na sexualidade pelo INPASEX e em Terapia do Esquema pela Wainer (2018). Instrutora de Mindfulness pelo IPQ-HCFMUSP em 2020. Psicóloga clínica (UNISA - 2004) certificada pela Federação Brasileira de Terapia cognitivo (FBTC, com 19 de experiência atuando principalmente em saúde mental, sexualidade, adolescência e adultos. Docente de Psicologia na Universidade Santo Amaro / UNISA, em diversas disciplina, Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde e na Saúde Mental - Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. CV lattes: https://lattes.cnpq.br/5285018332959167.

Silvia Helena Modenesi Pucci, UNISA

Doutora em Psicologia da Saúde pela Universidade do Minho, UMINHO - Portugal (com revalidação pela Universidade de Campinas / UNICAMP, setor Medicina - Brasil). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Psicologia Médica - UNIFESP. Especialista em Psico-Oncologia pelo Hospital do Câncer/ SP, Especialista em Dependência Química (Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP) e, Especialista em Promoção e Prevenção à Saúde em Álcool, Tabaco e Outras Drogas (UNIFESP). Supervisora, Docente e Orientadora do curso de Psicologia na Universidade Santo Amaro / UNISA - Brasil; Membro do Programa de Apoio Psicológico da UNISA (PAPU), Coordenadora do Programa de Saúde Mental Unisa (PSMU) e Membro do Comitê de Ética Institucional. Supervisora e Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde da Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. Revisora de artigos Nacionais e Internacionais. CV lattes: http://lattes.cnoq.br/0913875901013757

Published

2024-11-21

How to Cite

Jesus, D. O. de, Silva, P. O., & Pucci, S. H. M. (2024). SOCIAL ANXIETY DISORDER IN ADOLESCENCE FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE-BEHAVIORAL THEORY: AN INTEGRATIVE REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(11), 4943–4955. https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16904