CHALLENGES AND SOLUTIONS FOR TEACHERS IN THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES

Authors

  • Mônica de Souza Scopel Silva Facultad Interamericana de Ciencias Sociales
  • Creilson de Jesus Conceição Universidade Federal de Sergipe
  • Deysielle Frasão de Araújo Faculdade Iguaçu
  • Eliete Campana Dias Moreira Faculdades Integradas de Jacarepaguá
  • Elzilene Alves da Silva UNIASSELVI
  • Francisco Rodrigues de França Filho Universidade Federal do Tocantins
  • Marlene Sebastiana Mazoco FACEL
  • Rosimeri Cararo Facultad Interamericana de Ciencias Sociales

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16448

Keywords:

Active Methodologies. Educational Challenges. Project-Based Learning. Gamification. Bibliographic Research.

Abstract

This study addressed the challenges faced by educators in adopting active methodologies within the modern educational context. The general objective was to analyze the difficulties encountered by teachers when implementing methodologies such as Project-Based Learning (PBL), Problem-Based Learning (PBL), and Gamification, focusing on technological and pedagogical implications. The research, of a bibliographic nature, involved a review of relevant literature to identify the main barriers and proposed solutions for integrating these methodologies. The development revealed that, despite the theoretical advantages of active methodologies, such as fostering more participatory and engaging teaching, educators face significant challenges. Notable challenges include the need for continuous training, adaptation to new technologies, and classroom management. The final considerations indicated that while active methodologies show potential for improving learning, practical implementation still faces difficulties that need to be overcome. The study emphasized the need for additional research to explore effective strategies and support the successful integration of these approaches in the educational environment.

Author Biographies

Mônica de Souza Scopel Silva, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales

Mestranda em Ciências da Educação, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS)

Creilson de Jesus Conceição, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Matemática. Universidade Federal de Sergipe (UFS).

Deysielle Frasão de Araújo, Faculdade Iguaçu

Especialista em Gestão de Pessoas e Recursos Humanos, Faculdade Iguaçu.

Eliete Campana Dias Moreira, Faculdades Integradas de Jacarepaguá

Especialista em Orientação Educacional, Faculdades Integradas de Jacarepaguá (FIJ)

Elzilene Alves da Silva, UNIASSELVI

Especialista em Coordenação Pedagógica, Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI)

Francisco Rodrigues de França Filho, Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Ensino de Física, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Marlene Sebastiana Mazoco, FACEL

Especialista em Educação Especial Inclusiva, Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (FACEL).

Rosimeri Cararo, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales

Mestranda em Ciências da Educação, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS).

Published

2024-10-25

How to Cite

Silva, M. de S. S., Conceição, C. de J., Araújo, D. F. de, Moreira, E. C. D., Silva, E. A. da, França Filho, F. R. de, … Cararo, R. (2024). CHALLENGES AND SOLUTIONS FOR TEACHERS IN THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 4597–4603. https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16448