ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATIONAL ASSESSMENT: REDEFINING THE CURRICULUM FOR 21ST CENTURY COMPETENCIES

Authors

  • Anderson César de Souza Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Claudia Aparecida Viale Dias Faculdade de Ciências Aplicadas
  • Dandara Pianissola Barbosa Centro Universitário Faveni
  • Gilce Helena Pianissola Rossi Faculdade Integrada de Jacarepaguá
  • Marco Aurélio Nunes de Salles Faculdade Integradas de Jacarepaguá
  • Margarete Pianissola Bravim Faculdade de Educação da Serra
  • Maysara Maracy Côgo Lessa FAFIA
  • Rosimere de Oliveira Nalli Caliman Universidade Federal e Lavras

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16429

Keywords:

AI Ethics. Teacher Training. Ethical Curriculum. Educational Technology. Responsible Innovation.

Abstract

This research analyzes the ethical obstacles in incorporating Artificial Intelligence (AI) into the study program and teacher training. The main goal is to examine how these components interrelate and affect each other, with the aim of assisting in the creation of ethical educational strategies in the digital age. Through an extensive literature review, the study identifies the challenges and opportunities arising from this integration, focusing on the requirement for a profound reformulation in teaching training and curriculum organization. The research highlights the relevance of cultivating a broad mindset in educators, which goes beyond simple technical training in Artificial Intelligence. She suggests a more fluid and integrated curriculum, in which ethical issues are a transversal component. The guidelines indicate a dynamic and ethically conscious educational future, with emphasis on collaborative learning networks focused on the ethics of Artificial Intelligence, the creation of specific ethical frameworks for education, in addition to the need to address topics such as privacy, equality and social effects of AI . The study concludes that the ethical incorporation of Artificial Intelligence in education requires a radical change in the conception and application of teaching and learning, effectively empowering future generations to face the ethical challenges of the world dominated by AI. The expectation is that the perspectives presented will significantly assist educators, educational administrators and public policy makers in creating an ethical, solid and relevant education system for the era of Artificial Intelligence.

Author Biographies

Anderson César de Souza Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Especialista em Tecnologias na Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

Claudia Aparecida Viale Dias, Faculdade de Ciências Aplicadas

Especialista em Anos iniciais do Ensino Fundamental e Educação Infantil, Faculdade de Ciências Aplicadas "Sagrado Coração de Jesus"

Dandara Pianissola Barbosa, Centro Universitário Faveni

Especialista em Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar, Centro Universitário Faveni.

Gilce Helena Pianissola Rossi, Faculdade Integrada de Jacarepaguá

Especialista em Supervisão Escolar, Faculdade Integrada de Jacarepaguá (FIJ)

Marco Aurélio Nunes de Salles, Faculdade Integradas de Jacarepaguá

Especialista em Educação Física Escolar, Faculdade Integradas de Jacarepaguá (FIJ)

Margarete Pianissola Bravim, Faculdade de Educação da Serra

Especialista em Alfabetização e Letramento, Faculdade de Educação da Serra (FASE)

Maysara Maracy Côgo Lessa, FAFIA

Especialista em Supervisão, Orientação e Gestão Escolar, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre (FAFIA)

Rosimere de Oliveira Nalli Caliman, Universidade Federal e Lavras

Especialista em Matemática e Estatística, Universidade Federal e Lavras (UFLA)

Published

2024-10-25

How to Cite

Santos, A. C. de S., Dias, C. A. V., Barbosa, D. P., Rossi, G. H. P., Salles, M. A. N. de, Bravim, M. P., … Caliman, R. de O. N. (2024). ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATIONAL ASSESSMENT: REDEFINING THE CURRICULUM FOR 21ST CENTURY COMPETENCIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 4625–4639. https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16429