THE NEGATIVE INFLUENCE OF FIGHTS BETWEEN PARENTS THAT AFFECT THE TEACHING AND LEARNING OF BABIES AND VERY YOUNG CHILDREN

Authors

  • Edenil Ferreira Dias Fonseca Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Flaviane e Faria Caetano Ferreira Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Josiane de Oliveira Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres-
  • Silvana Pirinetti da Silva
  • Maria Aparecida da Silva Oliveira
  • Mônica Cristina Camargo Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16006

Keywords:

Early childhood education. Babies. Domestic violence.

Abstract

In this report of experiences, the teachers will make comparisons about cases where the damage that domestic fights caused to the psychological and social health of babies and very young children was found. In addition to the reports, there are also theoretical comparisons from scholars who already carry out studies on these damages and who follow the same bias that the teachers observed when analyzing the reported cases. Sometimes, we teachers listen, observe, compare the behavior of babies and very young children and although we may not know concrete reasons, we realize that something in the family environment is influencing the sudden change in their attitudes in the classroom. When we talk even informally, both with them and their families and discover the possible causes, which in the overwhelming majority are related to fights, shouting in the domestic environment, everything makes sense and we act with a different attitude when faced with these challenges.

Author Biographies

Edenil Ferreira Dias Fonseca, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres-MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Educação Infantil.

Flaviane e Faria Caetano Ferreira, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres – MT e da Rede Estadual de Mato Grosso, formada em Pedagogia e pós-graduada em Gestão Escolar.

Josiane de Oliveira Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres-

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres-MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Educação Infantil Práticas na sala de aula.

Silvana Pirinetti da Silva

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia, pós-graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional.

Maria Aparecida da Silva Oliveira

Professora formada em licenciatura plena em Pedagogia, pós-graduada em Psicopedagogia na educação infantil.

Mônica Cristina Camargo Ferreira

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia, pós-graduada em Didática e Metodologia Do Ensino Das Séries Iniciais E Educação Infantil.

Published

2024-10-09

How to Cite

Fonseca, E. F. D., Ferreira, F. e F. C., Silva, J. de O., Silva, S. P. da, Oliveira, M. A. da S., & Ferreira, M. C. C. (2024). THE NEGATIVE INFLUENCE OF FIGHTS BETWEEN PARENTS THAT AFFECT THE TEACHING AND LEARNING OF BABIES AND VERY YOUNG CHILDREN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 1533–1541. https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16006