DEPRESSION AND ANXIETY IN SEVERE OBESITY IN ADULTS: COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY CONTRIBUTIONS

Authors

  • Andres Enrique Meyer Universidade Santo Amaro
  • Aline Dantas Pereira Universidade Santo Amaro
  • Paula Oliveira Silva Universidade Santo Amaro
  • Silvia Helena Modenesi Pucci Universidade Santo Amaro

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15819

Keywords:

Severe obesity. Psychopathology. Cognitive behavioral therapy.

Abstract

Obesity has reached epidemic proportions, affecting more than one billion individuals, both adults and children. Obese individuals may have anxiety and/or depression as comorbidities. Strategies aimed at changing lifestyle are important for improving their quality of life, with Cognitive Behavioral Therapy being considered the gold standard for treatment of obese individuals. Objective: To identify the effects of Cognitive Behavioral Therapy in reducing symptoms of Depression and Anxiety in Severe Obesity in Adults. Method: Integrative review with research in indexed databases: Pubmed, SciELO, Lilacs and BVS-saúde, using Desc/Mesh descriptors and eligibility criteria. Results: Nine articles met the objective of this research, showing a decrease in symptoms of anxiety and depression. The use of CBT techniques such as psychoeducation, cognitive restructuring, behavioral activation and mindfulness, together with nutrition and physical education, have proven effective in reducing symptoms of anxiety and depression, making it difficult to specifically understand the action of CBT on the observed psychopathologies. Conclusion: There is a need for more studies that address different levels of obesity, focusing on different comorbidities.

Author Biographies

Andres Enrique Meyer, Universidade Santo Amaro

Graduando em Psicologia pela Universidade Santo Amaro. CV lattes: https://lattes.cnpq.br/3826022479674514.

Aline Dantas Pereira, Universidade Santo Amaro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Santo Amaro. CV lattes: http://lattes.cnpq.br/9873673866875221.

Paula Oliveira Silva, Universidade Santo Amaro

Mestre em Ciências da Saúde pela FCMSC-SP (2016), formação em terapia com enfoque na sexualidade pelo INPASEX e em Terapia do Esquema pela Warner (2018). Instrutora de Mindfulness pelo IPQ-HCFMUSP em 2020. Psicóloga clínica (UNISA - 2004) com 18 anos de experiência em atendimento com a Terapia cognitivo-comportamental, atuando principalmente em saúde mental, sexualidade, adolescência e adultos. Docente de Psicologia na Universidade Santo Amaro-UNISA, em diversas disciplinas e Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE). Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde e na Saúde Mental - Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. CV lattes: https://lattes.cnpq.br/5285018332959167.

Silvia Helena Modenesi Pucci, Universidade Santo Amaro

Doutora em Psicologia da Saúde pela Universidade do Minho, UMINHO - Portugal (com revalidação pela Universidade de Campinas / UNICAMP, setor Medicina - Brasil). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Psicologia Médica - UNIFESP. Especialista em Psico-Oncologia pelo Hospital do Câncer/ SP, Especialista em Dependência Química (Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP) e, Especialista em Promoção e Prevenção à Saúde em Álcool, Tabaco e Outras Drogas (UNIFESP). Supervisora, Docente e Orientadora do curso de Psicologia na Universidade Santo Amaro /UNISA - Brasil; Membro do Programa de Apoio Psicológico da UNISA (PAPU), Coordenadora do Programa de Saúde Mental Unisa (PSMU) e Membro do Comitê de Ética Institucional. Supervisora e Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde da Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. Revisora de artigos Nacionais e Internacionais.  CV lattes: http://lattes.cnoq.br/0913875901013757.

Published

2024-09-26

How to Cite

Meyer, A. E., Pereira, A. D., Silva, P. O., & Pucci, S. H. M. (2024). DEPRESSION AND ANXIETY IN SEVERE OBESITY IN ADULTS: COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY CONTRIBUTIONS . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(9), 3525–3542. https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15819