BURNOUT SYNDROME - CONCEPTS OF CONTEMPORARY SOCIETY AND CLINICAL MEDIATION THROUGH COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY

Authors

  • Eleandro de Souza Cabral Uniensino
  • Rosa Kioko Ilda da Silva UniEnsino
  • Diego da Silva Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15654

Keywords:

Burnout Syndrome. Fatigue Society. Psychology. Quality of Life. Cognitive-Behavioral Therapy.

Abstract

The incidence of Burnout Syndrome or professional exhaustion syndrome among workers in the most diverse professions is growing significantly today. Given the direct and negative impact on the personal and organizational spheres, this research aims to investigate the relationships inherent to the pathology and issues related to the contemporary context, including a thematic approach to the reading of the philosopher Byng-Chul Han on society, which he calls the “Society of Fatigue”. A discussion will be presented about how its foundations of positivity and search for performance translate into an autistic individualism that assumes a multidimensional condition of chronic stress. This research has a bibliographic character and carries out an analysis confronting the consequentialist positioning of the subject of performance in the face of the mismatch of the cultural ethos, the ethical void, and the psychic violence that is denoted by excessive positivity and self-exploitation. It intends to reflect on the pathology of chronic exhaustion in the life of the worker, emphasizing that he becomes exploiter and, at the same time, exploited. We suggest a proposal for self-regulation through Cognitive Behavioral Therapy as a possibility of responsible mediation that provides care between the daily challenges of a self-aware being and the complex area of ​​tension between the interests and demands of the performance subject.

Author Biographies

Eleandro de Souza Cabral, Uniensino

Psicólogo graduado pela Instituição Uniensino de Curitiba, Mestre em Educação pelo Centro Universitário Internacional, Especialista em Terapia Cognitivo-Comportamental pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Pós-Graduado em Neuropsicologia pela Universidade do Norte do Paraná, Pós-Graduado em Saúde Mental com Ênfase em Dependência Química pela Universidade do Norte do Paraná, Licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Pós-Graduado em Ensino Religioso, Graduado em Marketing pela Faculdade Estácio de Curitiba.

Rosa Kioko Ilda da Silva, UniEnsino

Aluna do curso de Psicologia da UniEnsino.

Diego da Silva, Universidade Federal do Paraná

Professor Orientador, Graduado em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade de Tecnologia Camões, Graduado em Psicologia pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras, Mestre em Medicina Interna e Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Paraná, Especialista em Psicologia da Saúde pelo Conselho Federal de Psicologia, Psicólogo Clínico, Psicólogo do núcleo de Apoio Psicopedagógico (NAP), do Núcleo de Apoio a Inclusão (NAI) e Ouvidoria do Instituto de Ensino Superior Anchieta, Pesquisador em Psicologia Hospitalar e Docência no ensino superior e pós-graduação. CRP/08: 20229.

Published

2024-09-16

How to Cite

Cabral, E. de S., Silva, R. K. I. da, & Silva, D. da. (2024). BURNOUT SYNDROME - CONCEPTS OF CONTEMPORARY SOCIETY AND CLINICAL MEDIATION THROUGH COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(9), 1894–1919. https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15654