LITERACY AND READING IN THE PERSPECTIVE OF EMILIA FERREIRO

Authors

  • Nilson da Cruz Fonseca Universidade Europeia do Atlântico
  • Bernadete de Santana Ximenes Universidade Europeia do Atlântico
  • Belardino Souza Pedreira Neto Universidade Europeia do Atlântico Espanha
  • Antônio José Santana dos Santos Universidade Europeia do Atlântico
  • Luciana dos Santos Andrade Menezes Universidade Europeia do Atlântico
  • Josefa Celestina dos Santos Universidade Europeia do Atlântico
  • Ana Paula de Santana Nascimento Universidade Europeia do Atlântico
  • Silvanete da Silva Batista Universidade Europeia do Atlântico
  • Erika Joaquina Barboza Martins Universidade Europeia do Atlântico
  • Marcos Pereira dos Santos Universidade Europeia do Atlântico
  • Alexandra Pereira Goulart Universidade Europeia do Atlântico
  • Armstrong Pereira de Almeida Universidade Leonardo da Vinci
  • Josenilda Quitéria Ramos Novais Universidade Europeia do Atlântico
  • Denise Aparecida de Souza Picinin Universidade Europeia do Atlântico

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15141

Keywords:

Literacy. Reading. Constructivism. Sociocultural. Psychogenesis. Education.

Abstract

The article investigates the processes of literacy and reading from Emilia Ferreiro's perspective, highlighting her constructivist approach, which values the active role of the child and the sociocultural context in the development of writing. Using exploratory qualitative methodology, the analysis demonstrates that pedagogical practices based on Ferreiro promote more meaningful and inclusive literacy. The critical [1]and reflective inclusion of digital technologies complements and enriches the learning process. Ferreiro's theory of the psychogenesis of written language emphasizes the importance of understanding the different stages of writing development in children, allowing educators to adapt their pedagogical practices to better meet the individual needs of students. This approach promotes the active construction of knowledge and the appreciation of error as part of the learning process.

 

 

Author Biographies

Nilson da Cruz Fonseca, Universidade Europeia do Atlântico

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Bernadete de Santana Ximenes, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha.  

Belardino Souza Pedreira Neto, Universidade Europeia do Atlântico Espanha

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico Espanha.  

Antônio José Santana dos Santos, Universidade Europeia do Atlântico

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Luciana dos Santos Andrade Menezes, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Josefa Celestina dos Santos, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Ana Paula de Santana Nascimento, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Silvanete da Silva Batista, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Erika Joaquina Barboza Martins, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Marcos Pereira dos Santos, Universidade Europeia do Atlântico

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Alexandra Pereira Goulart, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha. 

Armstrong Pereira de Almeida, Universidade Leonardo da Vinci

Mestrando na Universidade Leonardo da Vinci – Paraguai. 

Josenilda Quitéria Ramos Novais, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha. 

Denise Aparecida de Souza Picinin, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha.

Published

2024-08-06

How to Cite

Fonseca, N. da C., Ximenes, B. de S., Pedreira Neto, B. S., Santos, A. J. S. dos, Menezes, L. dos S. A., Santos, J. C. dos, … Picinin, D. A. de S. (2024). LITERACY AND READING IN THE PERSPECTIVE OF EMILIA FERREIRO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(8), 618–629. https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15141