INCLUSION IN THE FAMILY AND EDUCATIONAL CONTEXT AND ITS CHALLENGES

Authors

  • Soleika Gorete Lunkes Universidad Europea del Atlántico
  • Diogenes José Gusmão Coutinho Christian Business School
  • José Gilmar Kurtz UNIMESTRE
  • Robervane Araujo Rocha Universidade Europeia del Atlântico
  • Silvana Lamp Stael Universidad Europea del Atlántico
  • Emanueli Krackhecke Bonoldi Universidad Europea del Atlántico
  • Márcia Meire Fernandes Camargo Universidad Europea del Atlántico
  • Erica Beathalter Klein Universidad Europea del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.15007

Keywords:

Disability. Inclusion. Family. Legislation. Special education.

Abstract

This work aims to address the issue of disability and inclusion, which has undergone changes over time. Changes in every sense: in the technology available to minimize its effects and in the view we have today of people who have any disability. Here, we will come into contact with the dynamic history of Special Education: beliefs and values ​​from the last century no longer determine ways of behaving in the face of disability; the concepts of disability, the role of the family in the process of acceptance and inclusion, the school and its collaborators and also the current legislation that deals with the topic. We are building a new story, in which difference is the keynote and respect for it must exist in relationships between men. The progression of history also culminates in the construction of a body of laws that determine the ways in which society must obey when interacting with people with disabilities. To carry out this study, a literature review was used as a methodology, where ideas from different authors allow reflection and self-analysis for both education professionals who now find themselves with multiple classrooms, with special students; as well as for families who start to see inclusion and its benefits in a different way.

Author Biographies

Soleika Gorete Lunkes, Universidad Europea del Atlántico

Graduada em Tecnologia em Gestão Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR (2011), Graduação em Licenciatura em Química pela UTFPR (2016), Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UTFPR (2017) e Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Alfamérica (2019). Mestre pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2023). Especialista em Educação Especial pela Bagozzi (2016), Especialista em Educação do Campo pela Bagozzi (2016), Especialista em Gestão Escolar pela UCESP (2016) e Especialista em Psicomotricidade pela Faculdade São Luíz (2016). Atualmente é doutoranda em CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO pela Christian Business School. Atua como docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – EMPAC/Santa Helena – PR e como docente na Educação Infantil na Escola Municipal Dona Leopoldina – Itaipulândia – PR.

Diogenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Doutor em biologia pela UFRPE. Mestre em biologia pela UFPE. Doutor em biologia pela UFPE. Atualmente é Professor Dr. Na Christian Business School.

José Gilmar Kurtz, UNIMESTRE

Graduado em Educação Física pela Uniguaçu Faesi (2008). Licenciado em Filosofia pela Unipar - Universidade Paranaense (2018). Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia e Educação do Campo pela Faculdade São Luís (2020). Licenciado em Pedagogia pela União Brasileira de Faculdades – UNIMESTRE – Sitema de Gestão Educacional, 2023. 

Robervane Araujo Rocha, Universidade Europeia del Atlântico

Graduado pelo Instituto Federal do Ceará - IFCE. Especialista em Matemática Financeira e Estatística e mestre pela Universidade Europeia del Atlântico-UNEATLANTICO (2024). 

Silvana Lamp Stael, Universidad Europea del Atlántico

Graduada em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2009), Especialização em Educação Especial UNIVALE - Faculdade Integradas do Vale do Ivaí (2011), Especialista em Arte Inclusão e Educação do Campo pela FICA - Faculdade Integradas Camões (2014), Especialista em Ensino Lúdico pela Faculdade de Educação São Luís. Jaboticabal – SP (2019). Atua como docente na Educação Infantil na Escola Pedro Álvares Cabral - Santa Helena - PR. Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO, (2024).

Emanueli Krackhecke Bonoldi, Universidad Europea del Atlántico

Graduada em Pedagogia pela Universidade Paulista (2020), Especialista em Alfabetização e Letramento pela UNOPAR (2021), Especialista em Neuropsicopedagogia pela UNINA (2022), Especialista em Coordenação Pedagógica pela UNINA (2023), Mestranda em Educação pela Universidad Europea del Atlántico-UNEATLANTICO (2024 - Atualmente). Atua como docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – EMPAC/Santa Helena – PR. 

Márcia Meire Fernandes Camargo, Universidad Europea del Atlántico

Graduada em Pedagogia pela universidade Castelo Branco (2012). Especialista em Educação Especial Inclusiva pela Fica-Faculdade Integradas Camões (2014), especialista em Educação Infantil pela Faculdade de Educação São Luís/Jaboticabal - SP (2018), e Especialista em Educação do Campo pela Faculdade de Educação São Luís/ Jaboticabal - SP (2018). Atua como docente na Educação Infantil na Escola Pedro Álvares Cabral- Santa Helena -PR. Cursando Mestrado pela Universidad Europea del Atlántico-UNEATLANTICO (2024). 

Erica Beathalter Klein, Universidad Europea del Atlántico

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2009). Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico-UNEATLANTICO (2024). Especialista em Psicopedagoga pela Faculdade Celer (2010) e Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade São Braz (2014). Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental/ Anos Iniciais desde 2003. Atualmente, atua como gestora educacional na Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – Educação Infantil e Ensino Fundamental/Santa Helena. 

Published

2024-07-25

How to Cite

Lunkes, S. G., Coutinho, D. J. G., Kurtz, J. G., Rocha, R. A., Stael, S. L., Bonoldi, E. K., … Klein, E. B. (2024). INCLUSION IN THE FAMILY AND EDUCATIONAL CONTEXT AND ITS CHALLENGES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 2785–2799. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.15007