PERIODIZATION IN THE HISTORY OF BRAZILIAN EDUCATION: A DIALOGUE WITH DERMEVAL SAVIANI

Authors

  • Mateus Martins Viudes Universidade Federal do Paraná
  • André Cristovão Sousa Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Giuliana Loffredo Gutierrez Universidade Federal do Paraná
  • Sérgio Felipe Abreu de Britto Bastos Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria Silvia Almeida de Souza França Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14821

Keywords:

Brazil. Education. pedagogical ideas.

Abstract

Periodization is a central issue in historical studies, being especially complex and controversial. This article analyzes the new periodization of pedagogical ideas in Brazil, proposed by Dermeval Saviani in his work "History of Pedagogical Ideas in Brazil". The analysis considers the proposed periods, subdivided into phases, and discusses their theoretical and practical implications in the construction of the history of education in Brazil. The new periodization offers a more precise and comprehensive approach, highlighting the hegemony of pedagogical ideas in different historical moments.

Author Biographies

Mateus Martins Viudes, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente da Educação Básica.

André Cristovão Sousa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Pardo e Docente da Educação Básica.

Giuliana Loffredo Gutierrez, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora da Educação Básica.

Sérgio Felipe Abreu de Britto Bastos, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Estatística pela Universidade Federal de Minas Gerais (IFMG). Professor do Instituto Federal de Minas.

Maria Silvia Almeida de Souza França , Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo

Mestra em Projetos Educacionais de Ciências pela (EEL-USP). Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo. Docente do Ensino Superior na Faculdade Tecnologia de SP - FATEC-Pindamonhangaba.  Coordenadora de Gestão Pedagógica da Educação Básica.

Published

2024-07-09

How to Cite

Viudes, M. M., Sousa, A. C., Gutierrez, G. L., Bastos, S. F. A. de B., & França , M. S. A. de S. (2024). PERIODIZATION IN THE HISTORY OF BRAZILIAN EDUCATION: A DIALOGUE WITH DERMEVAL SAVIANI. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 1201–1210. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14821