THE CONTRIBUTIONS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TO TEACHING AND LEARNING

Authors

  • Tomé Fernandes Caitano Instituto Federal do Amazonas- IFAM
  • Erich Teles Bezerra Must University
  • Patrícia Castro de Almeida Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Agostinho Filho da Silva Lima Universidade Federal do Amazonas-UFAM
  • Noah Gabriel Dantas da Silva Instituto Federal do Amazonas- IFAM
  • Douglas Barbosa Sousa Instituto Federal do Paraná- IFPR

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14804

Keywords:

Artificial intelligence. Teaching. Learning. Innovations. Education.

Abstract

This article aims to discuss the contributions of Artificial Intelligence (AI) in education, highlighting its potential to contribute and transform teaching and learning. AI, defined as the simulation of human intelligence by machines, offers several educational applications, such as the automation of administrative activities, the personalization of learning and data-based decision making. The methodology of this work is bibliographic in nature and analyzes how these innovations allow educators to focus on activities with greater added value and adapt teaching to the specific needs of students, ensuring more effective and committed learning. It is worth noting that the integration of AI in education also presents challenges, including ethical and privacy issues, which require a careful approach. The article concludes that, despite these challenges, AI can be a powerful ally in the educational environment, as long as its use is guided by ethical and pedagogical principles that aim for the integral development of students.

Author Biographies

Tomé Fernandes Caitano, Instituto Federal do Amazonas- IFAM

Graduado em Letras: Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas literaturas pela Universidade Federal do Amazonas- UFAM. Possui pós-graduação (especialização) na área de Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Língua Inglesa pela Faculdade Instituto Brasil de Ensino- IBRA. Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University. Atua como Professor Efetivo no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amazonas- IFAM. Coordenador da Base Nacional Comum Curricular no Campus Eirunepé- IFAM/CEIRU. 

Erich Teles Bezerra, Must University

Bacharel em Libras / Mestrando em Tecnologias Emergentes da Educação UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina / Must University.

Patrícia Castro de Almeida, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

Agostinho Filho da Silva Lima, Universidade Federal do Amazonas-UFAM

Graduado em Letras: Língua Portuguesa e Língua Inglesa / Mestrando em Letras pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM. 

Noah Gabriel Dantas da Silva, Instituto Federal do Amazonas- IFAM

Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Acre- UFAC. Atua como Professor no Instituto Federal do Amazonas- IFAM.

Douglas Barbosa Sousa, Instituto Federal do Paraná- IFPR

Pós-graduação em Redes de computadores/ Coordenador e Professor do curso de Tecnologia em análise e desenvolvimento de sistemas no Instituto Federal do Paraná- IFPR.

Published

2024-07-04

How to Cite

Fernandes Caitano, T., Bezerra, E. T., Almeida, P. de, Lima, A. F. da S., Silva, N. G. D. da, & Sousa, D. B. (2024). THE CONTRIBUTIONS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TO TEACHING AND LEARNING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 283–289. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14804