DIDACTIC GAMES AS TOOLS IN EMBRYOLOGY TEACHING

Authors

  • Thainara Ferreira da Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Susy Ellen Cardoso Vítor Universidade Federal do Piauí
  • Ellen Marques da Silva Universidade Federal do Piauí
  • Natalia Alves Craveiro Universidade Federal do Piauí
  • Isamayra Thais da Silva Lemos Universidade Federal do Piauí
  • Gilson de Jesus Freitas Universidade Federal do Piauí
  • Andula Maria de Sousa Rosa Universidade Federal do Piauí
  • Claucenira Bandeira da Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Ruth Raquel Soares de Farias Universidade Estadual do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i6.14697

Keywords:

Active Methodologies. Cell Divisions. Embryonic Phases.

Abstract

The teaching of Embryology contains a large number of technical terms, which can hinder the understanding of embryonic stages. The use of educational games and visual materials is an alternative to better comprehend these embryonic phases. Investigating and applying active teaching methodologies, focusing on the use of educational games and visual resources, aims to enhance the teaching-learning process of embryology. The content was divided and presented in two moments. In the first moment, a puzzle about cell divisions was elaborated, and in the second, a board game focused on Spermatogenesis and Oogenesis themes took place. The use of differentiated pedagogical strategies, such as creating a puzzle and a board game, demonstrates an effort to make the teaching-learning process more dynamic and engaging. These approaches aim not only for cognitive development but also for a concrete improvement in the assimilation of the proposed content. The importance of these methods became evident when designing an activity to be presented to students, making them more advantageous for content retention.

 

Author Biographies

Thainara Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI, Campus heróis do jenipapo.

Susy Ellen Cardoso Vítor, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI, Campus heróis do jenipapo.

Ellen Marques da Silva, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI , Campus heróis do jenipapo.  

Natalia Alves Craveiro, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI, Campus heróis do jenipapo.

Isamayra Thais da Silva Lemos, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI, Campus heróis do jenipapo.

Gilson de Jesus Freitas, Universidade Federal do Piauí

Graduando em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI, Campus heróis do jenipapo.

Andula Maria de Sousa Rosa, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí, UESPI, Campus heróis do jenipapo.

Claucenira Bandeira da Silva, Universidade Estadual do Piauí

Doutorado em Biotecnologia pela UFPI- Professora substituta da Universidade Estadual do Piauí- Uespi- Campus Heróis do Jenipapo.

Ruth Raquel Soares de Farias, Universidade Estadual do Piauí

Doutorado em Biotecnologia pela UFPI- Professora substituta da Universidade Estadual do Piauí- Uespi- Campus Heróis do Jenipapo.

Published

2024-06-26

How to Cite

Silva, T. F. da, Vítor, S. E. C., Silva, E. M. da, Craveiro, N. A., Lemos, I. T. da S., Freitas, G. de J., … Farias, R. R. S. de. (2024). DIDACTIC GAMES AS TOOLS IN EMBRYOLOGY TEACHING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(6), 4075–4087. https://doi.org/10.51891/rease.v10i6.14697