A UTILIZAÇÃO DO SOFTWARE GEOGEBRA NO ENSINO DA TRIGONOMETRIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

  • Fábio Mendes Ramos
  • Cristiane Aparecida Lisboa Instituto Federal do Norte de Minas Gerais
  • Daniel Martins Nunes Universidade Federal de São Carlos- UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1463

Keywords:

Mathematics Teaching. Teacher training. Trigonometric Functions. GeoGebra

Abstract

The teaching technique chosen as the object of research for the development of this work is applied in laboratories and school workshops, in which tools and technological resources are used to teach the subject of mathematics. This technique allows the teacher to conduct classes dynamically, instigating curiosity and holding students' attention, thus deepening the concepts that are theoretically being worked on in the classroom. Since such teaching techniques have a fundamental role in education, it is necessary to understand the place they should occupy in the pedagogical process. In this sense, we present here a research on the use of GeoGebra Software in the Teaching of Trigonometric Functions in Basic Education in order to develop proposals that can collaborate with the use of this resource in the classroom, presenting favorable conditions for teaching and learning. Therefore, a brief discussion on the use of technologies in Mathematics Teaching and challenges encountered in this is made in this, such as: teacher training and their performance in the profession, Trigonometric Functions Teaching and the use of GeoGebra Software. The research was classified as qualitative based on the opinion of researchers on the use of technological innovations in Basic Education.

 

Author Biographies

Fábio Mendes Ramos

Doutorado em andamento no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas pela UNIVATES. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela PUC Minas e graduação em Matemática pela UNIMONTES. Professor de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia   do Norte de Minas Gerais - IFNMG, com experiência na docência do Ensino Básico, Técnico e Superior. Pesquisador na área de Educação Matemática, Objetos de Aprendizagem e Tecnologia no Ensino.  E-mail: fabio.ramos@ifnmg.edu.br.

 

Cristiane Aparecida Lisboa, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Graduada em Matemática pelo Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – IFNMG. E-mail: lisboacristiane@yahoo.com.br.

Daniel Martins Nunes, Universidade Federal de São Carlos- UFSCar

Doutorado em andamento no Programa de Pós-Graduação em Educação pela UFSCar. Mestre em Matemática pela UESB e graduação em Licenciatura em Matemática pela Unimontes. Professor de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais – IFNMG, com experiência na docência do Ensino Básico, Técnico e Superior. Pesquisador na área de Educação Matemática e Tecnologia no Ensino. E-mail: daniel.nunes@ifnmg.edu.br.

Published

2021-06-07

How to Cite

Ramos, F. M. ., Lisboa, C. A. ., & Nunes, D. M. . (2021). A UTILIZAÇÃO DO SOFTWARE GEOGEBRA NO ENSINO DA TRIGONOMETRIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 1217–1227. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1463