CHILDREN ON THE AUTISTIC SPECTRUM IN EARLY EARLY EDUCATION: CHALLENGES TO BE OVERCOME BY THE TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.14423

Keywords:

Inclusion. Autism. Challenges. Psycho-pedagogy. Early Childhood Education.

Abstract

It is a student’s with a ASD (Autism Spectrum Disorder) recognized right to have a quality and inclusive education. These rights are guaranteed by laws and corroborated by educational institutions and society in general. This understanding is understood to be essential to ensure the constitutional right to equality and education. However, it is necessary to reflect on the challenges faced by teachers on a daily basis in the classroom. The recognition and understanding of these challenges are a fundamental premise for the development of alternatives that can assist teachers, as they are a key element in the process of ensuring that the inclusion of these students actually occurs. Through this study, we use bibliographic research to analyze the theoretical references of authors recognized for their engagement with the theme of inclusion. For this purpose, we used lines of research written by the authors such as MANTOAN (2005), MOTA (2020) and CUNHA (2022), among others. The analysis of these works allowed the necessary observations and reflections on the theme, bringing to light of the current reality the confrontation of these ideas with the need for support and assistance to teachers. These professionals currently find, nowadays, within the context of the school environment, several obstacles to fulfill their function as a mediator in the inclusive process of students with ASD.

Author Biographies

Gleides Ander Nonato, Centro Universitário Newton Paiva

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Possui licenciatura em Letras, Pedagogia e História; pós-graduação lato sensu em Língua Inglesa e em Cultura e Literatura.Professora de língua inglesa para o Ensino Básico; professora do Centro Universitário Newton Paiva, com atuação em disciplinas dos cursos de Letras e Pedagogia, tais como: História da Língua Portuguesa, Literatura e Cultura Portuguesa, Leitura e Produção de Texto, Língua e Cultura Latina, Filologia Românica, Morfologia, Sintaxe, Asectos Discursivos da Língua, Literatura Brasileira Contemporânea, Literatura Comparada, Linguística Textual, Diretrizes da Geografia e História, Gestão da Sala de Aula, Estágio Supervisionado da Educação Infantil, Estágio Supervisionado do Ensino Fundamental e Ensino Médio. É professora orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso dos cursos de Letras e Pedagogia. Em sua experiência de docência no ensino superior, incluem-se, ainda, Literatura Brasileira, Literatura Afro-Brasileira, Leitura e Escrita no Ensino Fundamental, Língua Inglesa para os cursos de Relações Internacionais, Negócios Internacionais, Turismo, Secretaria Executivo Bilíngue, Comunicação e Comércio Exterior. Escreveu material didático para as disciplinas de Filologia Românica e Literatura e Cultura Portuguesas que foram utilizados pelo Centro Universitário Newton Paiva durante a vigência dos contratos. Como coautora, escreveu também o material de nivelamento em língua portuguesa que foi utilizado por alunos calouros na mesma instituição. Também é coautora de material de Comunicação e Redação Técnica utilizado pelo SENAI no primeiro ano do Ensino Médio em 2020. Sua carreira conta com 40 anos de experiência na área da educação.  http://lattes.cnpq.br/9020273118009457 ID Lattes: 9020273118009457.

Aline Aparecida Teixeira Rocha, Centro Universitário Newton Paiva

Aluna graduanda do curso de Pedagogia do Centro Universitário Newton Paiva.

Ana Carolina Zanon Benicio de Abreu, Centro Universitário Newton Paiva

Aluna graduanda do curso de Pedagogia do Centro Universitário Newton Paiva.

Josiane Scalabrini de Souza Prado, Centro Universitário Newton Paiva

Aluna graduanda do curso de Pedagogia do Centro Universitário Newton Paiva.

Letícia Caldas Guimarães de Almeida, Centro Universitário Newton Paiva

Aluna graduanda do curso de Pedagogia do Centro Universitário Newton Paiva.

Patrícia Scofield Moreira Rocha, Centro Universitário Newton Paiva

Aluna graduanda do curso de Pedagogia do Centro Universitário Newton Paiva.

Published

2024-10-18

How to Cite

Nonato, G. A., Rocha, A. A. T., Abreu, A. C. Z. B. de, Prado, J. S. de S., Almeida, L. C. G. de, & Rocha, P. S. M. (2024). CHILDREN ON THE AUTISTIC SPECTRUM IN EARLY EARLY EDUCATION: CHALLENGES TO BE OVERCOME BY THE TEACHER. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 3058–3071. https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.14423