O COVID-19 E MEIO AMBIENTE, EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO FERRAMENTA ALTERNATIVA PARA CONSCIENCIALIZAÇÃO DAS PESSOAS

Authors

  • Manuel Pastor Francisco Conjo Universidade Pedagógica de Maputo/Universidade Federal de Viçosa- MG
  • Octávio Manuel de Jesus Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior- Moçambique
  • Rosalina Inácio Fumo Universidade Pedagógica de Maputo–Moçambique
  • Carolina da Glória Dinis Conjo Universidade Eduardo Mondlane- Moçambique
  • Vitor Alves da Silveira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - RJ

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1356

Keywords:

COVID-19. Environment. environmental education.

Abstract

The pandemic of the new corona virus, COVID-19, has imposed itself in the world, bringing with it a series of changes in people's lives all over the planet, as well as the aggravation of some environmental problems. But also, the various measures adopted with a view to controlling the pandemic, were a great contribution to some of the improvements observed in the environment, notable, for example, by the reduction in the levels of atmospheric emissions, reduction in the levels of pollution by solid waste in the places of greater agglomeration of people. Environmental education is, therefore, seen as an important component for raising people's awareness in order to stop the accelerated degree of infection by the virus. The objective of this approach was achieved through a qualitative methodology in which, through bibliographical consultation, it was possible to make a description of the current scenario that devastates humanity. Having concluded that the characteristics of the surrounding environment cause acceleration or not of the degree of infection by the virus as well, COVID-19 substantially stimulated the levels of solid waste generation but, on the other hand, the containment measures and restrictions adopted in all The countries conferred a set of changes that provided substantial improvements to environmental quality, where Environmental Education is elected to change people's behavior to safeguard the global public well-being.

Author Biographies

Manuel Pastor Francisco Conjo, Universidade Pedagógica de Maputo/Universidade Federal de Viçosa- MG

Doutorando em Ciência Florestal pela Universidade Federal de Viçosa–Minas Gerais–Brasil. Instituição: Universidade Pedagógica de Maputo/Universidade Federal de Viçosa. Mestrado em Gestão Ambiental pela Universidade Pedagógica de Maputo–Moçambique. Bacharel e Licenciado em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo–Moçambique. Técnico Superior em Higiene e Segurança no Trabalho e Meio Ambiente pela Ensine Moçambique. E-mail: pastorconjo007@gmail.com.

Octávio Manuel de Jesus, Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior- Moçambique

Doutor em Ciências Pedagógicas, Moçambicano, Funcionário do Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Doutoramento (2003),em Ciências Pedagógicas, componente Educação Ambiental, através da disciplina de Geografia, no Instituto Central das Ciências Pedagógicas de Havana-Cuba. Mestrado (1998),em Didáctica da Geografia, Menção Geografia Económica e Social, no Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona” em Havana- Cuba. Licenciatura (1992)em Ensino de História e Geografia, no Instituto Superior Pedagógico de Maputo-Moçambique.Docente na Universidade Pedagógica de Maputo (desde 2006), categoria Professor Auxiliar, nas seguintes cadeiras científicas: Gestão Ambiental e Educação Ambiental; Didáctica de Geografia; Geografia de Moçambique I e II; Temas de Actualidade  em Geografia Física Geral e Geografia Física Regional.Membro de Júri, Supervisor e Arguente nas Defesas de Monografias, Dissertações em Havana-Cuba e Maputo-Moçambique.Supervisor das teses de Doutoramento em Moçambique. Correio electrónico: Octaviom2001@yahoo.es.

Rosalina Inácio Fumo, Universidade Pedagógica de Maputo–Moçambique

Bacharel e Licenciado em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo–Moçambique. Mestre em Gestão Ambiental pela Universidade Pedagógica de Maputo–Moçambique. Doutoranda em Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo. Instituição: Universidade Pedagógica de Maputo-Moçambique. E-mail:rosalinafumo@yahoo.com.br.

Carolina da Glória Dinis Conjo, Universidade Eduardo Mondlane- Moçambique

Licenciatura em Biologia e Saúde pela Universidade Eduardo Mondlane-Moçambique. Instituição: Departamento de Ciências Biológicas-Universidade Eduardo Mondlane. E-mail: conjocarolina@gmail.com.

Vitor Alves da Silveira , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - RJ

Doutorando em Ciências Ambientais e Florestais. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro/PPGCAF. Mestre em Ciência Florestal pela Universidade Federal de Viçosa/PPGCF. Engenheiro Agrônomo pela Universidade Federal de Viçosa. Gestor Ambiental-Instituto Superior de Tecnologia de Paracam. E-mail: vitoralvesilveira@gmail.com.

Published

2021-06-30

How to Cite

Conjo, M. P. F. ., Jesus, O. M. de ., Fumo, R. I., Conjo, C. da G. D. ., & Silveira , V. A. da . (2021). O COVID-19 E MEIO AMBIENTE, EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO FERRAMENTA ALTERNATIVA PARA CONSCIENCIALIZAÇÃO DAS PESSOAS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 62–81. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1356