A EVOLUÇÃO DO CONCEITO DE EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO

Authors

  • Daniel Bramo Nascimento de Carvalho Universidade Tiradentes de Sergipe- UNIT
  • Mildon Carlos Calixto Universidade Tiradentes de Sergipe- UNIT
  • Advanusia Santos Silva de Oliveira Universidade Tiradentes de Sergipe- UNIT
  • Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Nascimento PUC- São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1353

Keywords:

Educational Act. Concept. Education. Experience.

Abstract

The aim of this text is to detain the evolution on the concept of experience between the 16th and 20th centuries on the Christian Era. To achieve this goal, the reflections of Desiderus (1996), Dewey (1978), Locke (1983), Rosseu (2004), Spencer (n.d.) and Verney (1952) were used. Hence, different dialogues were exposed around the concept of experience on the exhausting trying of establishing an accurate analysis of this complex theme that moves the dynamic of the respective research. The interest comes from observing the trajectory in divergent ideas and purpose of studies, where the experience was shaped as an important concept on practices of man education. In conclusion, the concept occupied a great extention between reflections and study goals of philosophers and educational thinkers, demonstrating, therefore, that understanding the experience is understand little more about educational methods that were applied in centuries of human history.

 

Author Biographies

Daniel Bramo Nascimento de Carvalho, Universidade Tiradentes de Sergipe- UNIT

Doutorando em Educação pela Universidade Tiradentes de Sergipe (PPED/UNIT). Mestre em Educação pelo PPED e Licenciado em História pela Universidade Tiradentes. Membro e pesquisador do Grupo de Estudo Comunicação, Educação e Sociedade. (GECES). E-mail: historiadobramo@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/ 7736202864956920. Orcid https://orcid.org/0000-0001-8491-3875.

Mildon Carlos Calixto, Universidade Tiradentes de Sergipe- UNIT

Doutorando em Educação pela Universidade Tiradentes de Sergipe (PPED/UNIT).  Mestre em educação pela Universidade Tiradentes de Sergipe. Professor de nível superior. E-mail: mildoneduc@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/ 9886255471607.

Advanusia Santos Silva de Oliveira, Universidade Tiradentes de Sergipe- UNIT

Doutoranda em Educação pela Universidade Tiradentes de Sergipe (PPED/UNIT). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe.  Professora da Rede pública Municipal de Aracaju. Licenciada em Pedagogia e Letras Português e Espanhol. Membro do Grupo de Pesquisa Docência, Avaliação, Currículo e Contemporaneidade – GPDACC/CNPq/UNIT. Lattes:http://lattes.cnpq.br/9739867713346850. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2654-8683.

Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Nascimento, PUC- São Paulo

Doutora em História da Educação pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da PUC de São Paulo. Mestre em Educação pelo Núcleo de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Bolsista de Produtividade em Educação pelo CNPq,
desde 2012. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unit, coordenando no período de 2006 a 2013. Pró-Reitora de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da mesma instituição, no período de 2011 a 2015. Membro da Academia Sergipana de Letras, da Academia Sergipana de Educação, da Academia Brasileira Rotária de Letras/SE, da Academia  Brasileira Teológica de Letras/SE, da Sociedade Bíblica do Brasil/SE, da Sociedade Brasileira de História da Educação. Lidera o Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/CNPq/UNIT. E-mail: esterfraga@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/ 5387293048319734. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4050-767X.

Published

2021-06-30

How to Cite

Carvalho, D. B. N. de ., Calixto, M. C. ., Oliveira, A. S. S. de ., & Nascimento, E. F. V.-B. C. do . (2021). A EVOLUÇÃO DO CONCEITO DE EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 34–50. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1353